Fattigdom i velferdsstaten

All levekårsforskning viser at fattigdom bryter ned den fysiske, psykiske og sosiale helsen. Det er store ulikheter kommuner i mellom når det gjelder andel fattige. Venstres førsteprioritet er å bekjempe fattigdom og helseproblemer hos barn og barnefamilier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Statsminister Oddvar Nordli uttalte i 1979: "Det er for første gang i dette lands historie,og for de andre nordiske land, at vi kan si bestemt at fattigdom og sosial nød er blitt uttryddet". Med videre utbygging av velferdsstaten, samsvarte dette utsagnet også med den allminnelige oppfatning blant folk på 1970-tallet og tidlig 80-tall. Dog hadde vi på denne tiden også flere samfunnsforskere som ville foreta en undersøkelse og kartlegging av den "stille nøden". Men I et forbrukersamfunn som vårt, hvor rikdom, materielle goder osv hittil har vært symbol på vellykkethet, har fattigdom vært og er lite synlig, og som største skamplett i et velferdssamfunn: De fattige selv opplever skam over det det å være fattig, et fenomen som av flere samfunnsforskere karakteriseres som et strukturelt overgrep. Fattigdommen/forskjellene har de siste årene vært økende.- Arbeiderpartiets slagord har vært "Alle skal med". Og SV gikk i 2005 så langt som å gå ut med løfte om å uttrydde fattigdommen. Antall barn i Norge som vokser opp i fattige familier er økende. Pr tid utgjør antall barn som lever i fattige familier ca 73000, og som tilsier at det har skjedd få endringer fra i 2005, selv med SV i regjering fram til dd.
Venstres førsteprioritet er å bekjempe fattigdom og helseproblemer hos barn og barnefamilier. All levekårsforskning viser at fattigdom bryter ned den fysiske, psykiske og sosiale helsen. Det er store ulikheter kommuner i mellom når det gjelder andel fattige. Nedenfor listes opp en del tiltak som Venstre har på sitt program:
Innføre en nasjonal minstenorm for sosialhjelp til livsopphold. Bidra til å endre dagens sosialpolitikk som på flere områder er med på å sementere ulikheter og forskjeller. Differensiere barnetrygden, kontantstøtte og oppholdsbetaling i barnehage og SFO. Fjerne maksimalpris og innføre gradert barnehageavgift. Statlig tilskudd til gratis kjernetid for barn i barnehager i områder med overrepresentasjon av fattige barn. Innføre hjemkjøpsordning på boliger. Trappe opp tilskuddsordninger til frivillige organisasjoner som yter fritidstilbud til fattige og vanskeligstilte barn. Revidere kvalifiseringsprogrammet med sikte på mindre vilkårlighet og mer målrettethet mot utsatte grupper. Styrke rådgivningstjenesten i NAV. Utvide ordningen med gratis helsehjelp for barn fra 16 og 18 år.

Mary Blikken Gravdahl

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**