TV-overføring: – Bør gjøre prinsippvedtak!

Idag skal kommunestyret behandle Venstres (og Høyres) forslag om direktesending fra folkevalgte møter i Eidsvoll. Formannskapets enstemmige innstilling er at forslaget bør behandles i forbindelse med budsjettet for neste år. Ventre mener kommunestyret bør gjøre et prinsippvedtak allerede nå. Les Venstres forslag til vedtak her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre foreslo at det skal være live-streaming fra folkevalgte møter i Eidsvoll allerede for to år siden, i en interpellasjon i kommunestyret 06.desember 2011.. Til kommunestyrets møte 19.mars i år sendte Venstre og Høyre inn en interpellasjon sammen, for å få fortgang i saken.

EUB var i en lederartikkel ikke spesielt positiv, grunnet manglende journalistisk “filter” på sendingene. Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug hadde et innlegg i EUB der han kommenterte lederartikkelen.

Ordfører Einar Madsen (Ap) var i sitt svar positiv, og svarte bl.a: “Ja, jeg vil ta initiativ til å få direktesendinger/streaming fra møter i folkevalgte organer i
Eidsvoll kommune.”

Ap mener det får holde med åpne møter
Da Eidsvoll Venstre skrev om saken på sin Facebook-side, skrev Høyres medlem av formannskapet Peter Tornquist fra formannskapets behandling at det “er uansett svært lite forståelse blant andre partier for saken. Ap uttalte i formannskapsmøtet at det får holde med at møtene er åpne. De ser ikke behov for nettoverføring. Relativt bakstreversk, spør du meg. Men neppe overraskende.”

– Vi foreslår prinsippvedtak!
Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug er oppgitt over at formannskapet enstemmig klarer å gjøre saken til et spørsmål om penger. Han vil at kommunestyret allerede på kveldens møte skal gjøre et prinsippvedtak om TV-sending fra folkevalgte møter i Eidsvoll.

Bakkehaug håper at Tornquists påstand om Aps holdning ikke er riktig. – Hvor ble det av ordførerens løfte fra 19.mars, spør han.

Ny teknologi åpner demokratiet
Knut Bakkehaug understreker at siden Venstre første gang tok opp saken for to år siden har en rekke kommuner allerede begynt med TV-sending fra folkevalgte møter. Han mener Eidsvoll igjen er iferd med å havne bakpå også i denne saken. – Eidsvoll var blant de siste kommunene som fikk egen hjemmeside. Her har vi en sjanse til å bringe politikken og demokratiet ut til folk flest, og så skal flertallet si nei? Bakkehaug er hoderistende oppgitt over partiene i formannskapet.

– Med ny teknologi kan vi åpne demokratiet for folk flest. Det hjelper lite at møtene er åpne når folk kanskje sitter rundt middagsbordet eller ikke engang er kommet hjem fra jobb. Gamle folk kan være dårlige til bens, småbarnsforeldre er opptatt med middag, eller lekselesing med ungene. Åpenhet og innsyn handler ikke bare om at møtene formelt sett er åpne for publikum, men at folk flest faktisk har adgang til å delta, understreker Bakkehaug.

Han mener de folkevalgte ikke skal glemme hvem man jobber for, og at man skal ha respekt for at ikke alle kan prioritere å være tilstede. – Når teknologien gjør det mulig, skal vi bidra til å bringe politikken og demokratiet ut til folk, istedenfor å sette oss på vår høye hest og bare peke på at møtene er åpne, avslutter Bakkehaug.

Venstres forslag
I kveldens kommunestyre vil Venstre fremme dette forslaget om TV-sending/streaming fra folkevalgte møter:

1. Åpenhet og innsyn i demokratiske beslutningsprosesser og -organer er grunnleggende for demokratiet, og ny teknologi gir mulighet til å gi folk adgang til å følge med på møter og beslutninger også når man ikke er fysisk tilstede. Dette er en positiv mulighet som Eidsvoll kommune skal benytte seg av.

2. Det skal være direktesendinger/streaming fra møter i folkevalgte organer i Eidsvoll kommune.

3. Ordføreren bes igangsette en prosess der lokale medier, frivillige organisasjoner og andre inviteres til en dugnad for å sette igang med direktesendinger/streaming fra møter i folkevalgte organer i Eidsvoll kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**