Universelle menneskerettigheter under press

Søndre Land Venstre deltok på årets landskonferanse i Venstre der universelle menneskerettigheter sto i sentrum. -Det er liten tvil om at arbeidet med universelle menneskerettigheter er utsatt for økende press globalt, sier deltager og lokallagsleder Hans I. Gamst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine landskonferansen Kristiansand

Foto: Eva Kvelland

På landskonferansen fikk vi høre at det er flere utfordringer i det internasjonale arbeidet med økt utbredelse av de rettighetene vi i Norge anser som universelle menneskerettigheter. Det er spesielt forhold som, manglende gjennomføring av nasjonalt lovverk lokalt, og økt press fra enkelte land om at egene kulturelle og religiøse tradisjoner skal ha forrang, som setter arbeidet tilbake med å gi flere mennesker i verden gleden av å leve i trygghet og frihet.

Det er spesielt svake grupper som kvinner og barn som utsettes for brudd på menneskerettighetene. -Det er klart at kronisk fattigdom, mangel på tilgang til utdanning, og mangel på rettssikkerhet gjør det vanskelig for mennesker i mange land å ta del i det vi i Norge opplever som grunnleggende menneskerettigheter, sier deltager fra Søndre Land Venstre, Juel Sagbakken.

Fra v. J. Sagbakken, K. Kjenseth, H. Gamst

Foto: S.Sarromaa

Landskonferansen var også en god anledning til å bli kjent med alle de nye stortingsrepresentantene for Venstre fra andre deler av Norge. Ekstra Spesielt var det også å treffe Opplands nyvalgte stortingsrepresentant for Venstre, Ketil Kjenseth.

-Det å ha en egen stortingsrepresentant for Venstre fra Oppland vil gi det politiske arbeidet en ny og viktig dimensjon. Det er helt fantastisk at vi i Søndre Land Venstre har vår egen representant på stortinget som vi kan spille på lag med og søke råd fra i viktige saker for Venstre i Oppland, mener Hans I. Gamst (V).

Stortingsrepresentant Ketil Kjenseth har fått plass i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Les mer om Venstres nyvalgte stortingsrepresentanter her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**