Olav Relling: Regjeringsdannelsen, samarbeidsavtalen og parlamentarisme (les mer)

En mindretallsregjering,vil åpne for en bredere og sunnere debatt i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre har medvirket til en samarbeidsavtale med de to regjeringspartiene som avlyser konsekvensutredningen av “fiskematfatet” Lofoten/Vesterålen/Senja, men også et foreløpig vern av andre sårbare områder. Avtalen medfører bl.a. at vi er pådrivere i internasjonale klimaforhandlinger og forplikter oss til å gjennomføre tiltak i Norge.
Det skal også skje et løft for sykkelstier, gangveier og kollektivtransport på en mer effektiv måte. Barn i fattige familier skal få bedre forhold, lovfestet rett til heldøgnspleie, bedre forskningsmiljøer, heve kvaliteten i helsevesenet og bidra til mer energieffektive hjem. I tillegg skal frivilligheten styrkes og sikre asylsøkere og andre uten oppholdstillatelse til å bidra i frivillig arbeid for humanitære organisasjoner og idrettslag.
Jeg tror det er positivt at det har blitt en mindretallsregjering, som vil åpne for en bredere og sunnere debatt i Stortinget. Det er også et eldgammelt Venstreprinsipp om parlamentarisme (Johan Sverdrup) og all makt i denne sal (Stortinget).

Olav Relling
styremedlem