Kronikk: Ikke lett å være snill — verken for Olav Thon eller meg

Så var jula over, presangene pakket ut, og alle var enige om at i år var gavene bra. Unntatt Line. Hun fikk en angoragenser laget av kaniner som var levende flådd for sitt hår.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Vi liker å shoppe! I uka rett før jul besøker over 300 000 mennesker Sandvika Storsenter. Samtidig er vi blitt mere opptatt av miljø og at shopping skal være etisk forsvarlig. Når store kjeder og deres underleverandører, som er representert på senteret, igjen og igjen blir tatt for barnearbeid, uverdige arbeidsvilkår, brudd på menneskerettigheter, miljøfarlige produksjonsmetoder og farlige arbeidsmiljø, så opprører det folk. Vi vil jo ikke ha det sånn!

De færreste av oss setter av tid til å undersøke om selskapet som produserer klærne er ansvarlig for barnearbeid eller andre uverdige forhold før vi drar kortet. Og så står vi der igjen med angoragenseren vår, bare at denne gangen er det i form av 5 stk. billige t-skjorter fra Bangladesh laget av bittesmå barnehender innelåst på en fabrikk.

Hvorfor skal det være så vanskelig for meg å kunne få hjelp til å velge varer fra de gode, redelige produsentene når jeg står i butikken?

88 % av shopperne i Norge mener at det er bedriftenes ansvar å sørge for god etisk handel. I tillegg mener 78% at det også er offentlige myndigheters sitt ansvar og at de må vise vei. De fleste forbrukerne er villige til å betale litt mere for denne garantien. Det viser rapporten Den etiske forbruker som kom i 2013.

Senterdirektør i Sandvika, Carl Nicolai Lundegren opplyser på telefon at Olav Thon gruppen, som er senterets eier, ikke har særlig fokus på etisk handel. “Vi overlater dette til butikkene selv, og stoler på at de holder seg til gjeldende lover og regler”.

Dette er ikke godt nok. Det vet Line. Det vet vi. Og det bør også Olav Thon gruppen og Lundegren vite.

Kommunen har et særlig ansvar for å tilby innbyggerne sine etisk handel. Sandvika Storsenter har fått en unik posisjon som det kommersielle midtpunktet i kommunen. Senteret har nylig ytterligere utvidet med 30 000 kvadratmeter, og dominerer nå fullstendig bystrukturen. Den har redefinert Sandvikas identitet på godt og vondt og er blitt samlingspunkt for flere enn bare kommunens innbyggere.

Denne tilliten er gitt senteret og til gjengjelde skal de tilby oss forbrukere varer som respekterer miljø, menneskerettigheter og gjeldene lover og regler. Når sjokkerende overtramp i produksjonskjeden til sentrets butikker igjen og igjen avsløres, skjønner vi at det trengs flere virkemidler, mere kunnskap og bedre informasjon slik at vi som forbrukere i vanvare ikke kjøper etisk uforsvarlige produkter.

Kjære Olav Thon og Sandvika Kjøpesenters butikker! Gi oss i det minste en mulighet til å velge etisk god handel gjennom å fremheve de produsentene som kan garantere sin redelighet i hele produksjonskjeden. Senteret og deres 198 butikker kan allerede kvittere med eventyrlige overskudd og er Nordens største kjøpesenter når det gjelder omsetning. Dette burde gi dere et særlig etisk ansvar!

– Bærum Venstre utfordrer Sandvika Storsenter til å bli det første senteret som gjør det lettere for sine kunder å ta flere gode etiske handelsvalg i hverdagen.

– Bærum Venstre inviterer Sandvika Storsenter, butikkene der og forbrukerne til en dialog om hvordan vi kan legge til rette for bedre etisk handel i Bærum.

Mette Kaaby, nestleder i Bærum Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**