Arendal må hjelpe folk ut av flyktningemottak

Venstre i Arendal vil at Arendal tar sin del av ansvaret for å ta imot flyktninger som nå sitter i mottak, og har fått innvilga opphold i Norge. 5549 enkeltmennesker sitter i et mottak og venter. De venter hver dag på å kunne starte livet sitt på nytt. Disse 5549 menneskene skal bo i Norge, og de fortjener å få et sted å bo, utdanne seg og komme i arbeid så fort som mulig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Staten, ved Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, ber oss nå om å ta imot minst 95 flyktninger i 2014 og minst 105 i 2015. Av disse skal 6 være mindreårige enslige barn og unge. I budsjettet for 2014 har bystyret vedtatt å ta imot 75 flyktninger, men flere partier ga signaler om å ta imot flere.

Statsråd Solveig Horne ber kommunene innstendig om å ta sin del av ansvaret. La oss ta avgjørelsen nå, la oss vise at Arendal tar sin del av arbeidet med å gi dem som sitter i mottak et nytt og bedre liv.

Venstre i Arendal ber om å få bystyresak om mottak av flyktninger før sommeren, og vi vil gå inn for å vedta å ta imot minst det antallet flyktninger regjeringa ber oss om.

Venstres bystyregruppe i Arendal

Pål Koren Pedersen, Cathrine Høyesen Hall, Jan Kløvstad