Maria Serafia Fjellstad åpnet Barnekunstskolens utstilling

I åtte år har Barnekunstskolen gledet Harstadfolk med faste utstillinger som avslutning på sine kurs. Tradisjonen tro inviteres lokalpolitikere til å stå for den offisielle åpningen, og denne gang fikk Maria Serafia Fjellstad (V) æren av å åpne utstillingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Maria Serafia Fjellstad

Foto: Martin Kaarby

Barnekunstskolen hadde denne våren 13 barn som deltakere på sine 10 samlinger. Her har de først og fremst hatt det gøy med farger, blyanter og papir – og gjennom ulike temaer som perspektiv, farger, skyggelegging, tegne-til-musikk, male-med-en-farge utviklet seg. Det var en stor og innholdsrik utstilling som idag ble vist fram for publikum for første gang – med 167 tegninger.

Maria Serafia Fjellstad gratulerte barna med ei fin utstilling, og fortalte mer om reglene ved Barnekunstskolen. Barna har nemlig to regler; den første sier at det ikke er lov å si at noe noen andre har laget er stygt, og den andre sier at det ikke er lov å si at noe du selv har laget er stygt. Fjellstad vektla dette som gode regler for å gi rom for utvikling, for å gi fantasien spillerom, og for å finne glede i tegning og maling. Hun trakk også fram at dette var gode regler også i andre deler av livet. Avslutningsvis takket hun også kurslederen, Kåre Solheim, for et flott og viktig engasjement gjennom til nå åtte år. Ekstra berikende var det også hvordan man fikk en ekstra dimensjon gjennom et samtidig samarbeid mot Childrens Burn Care Foundation; hvor Barnekunstskolen har sendt god-bedrings-kort til de brannskadde barna i Etiopia.

I tillegg til utdeling av kursbevis og auksjonering av kunstverk underholdt Harald Lind-Hansen med band, bestående av August, Johanne, Edith og Thale med nydelig musikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**