Vår viktigste oppgave

5. juni er det Verdens miljødag. Det siste året har miljøutfordringene preget politikken sterkt, fra Lofoten til Utsira. Miljøpolitikken er et fundament for all annen politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Økosystemene er grunnlaget for produksjon av mat, medisiner og en rekke materialer. De renser luft og vann, binder karbon, beskytter mot flom, ras, storm og erosjon, og de gir oss mulighet for både åndelige og fysiske opplevelser. Og ikke minst: ved en bærekraftig utnyttelse og forvaltning kan de fortsatt levere disse livsviktige tjenestene i framtida.

klima

Foto: ukjent

Venstre er helt klare på at våre aktiviteter ikke må skade menneskers livsgrunnlag, og vi må hindre uopprettelige skader i naturen som at grunnvann blir forurenset, arter utslettet eller at resurser forsvinner for alltid.

Det er ingen nyhet at vi mennesker er avhengig av naturen og risikerer å utarme vårt eget livsgrunnlag om vi ikke følger opp miljøutfordringene med handling. Omfanget, intensiteten og hastigheten i påvirkningen er derimot relativt ny. Både verdens raskt voksende folketall og teknologiene vi har utviklet gjør oss i stand til å utnytte og påvirke økosystemene på en helt annen måte enn tidligere.

Venstre vil ha et samfunn uten forurensing, der ressursene forvaltes til det beste både for oss som lever nå og for fremtidige generasjoner. Tilgang på relevant informasjon er avgjørende for å ta gode miljøvalg, både for privatpersoner, bedrifter, virksomheter og det offentlige.

Skilt natursti

Foto: Friluftsetaten

Klimatiltak er en billig forsikring for å redusere skader som følge av global oppvarming i framtida. Det er økonomisk og teknologisk mulig å redusere klimagassutslippene raskt, men det krever politisk vilje, handlekraft og nytenkning.

Venstre har allerede fått flere miljøgjennomslag. Det blir ikke petroleumsaktivitet i Lofoten, Vesterålen og Senja, overføringene til jernbanen har økt, miljøavgiftene er satt opp og det blir ikke klimagassutslipp fra de nye plattformene på Utsirahøyden i Nordsjøen.

Klimakampanje

Foto: Per Lien

Men mange oppgaver står uløst. Det må bli langt enklere å ta miljøvennlige valg i hverdagen. Vi må få på plass et skattefradrag for energisparende tiltak i egen bolig. Vi må ta vare på villaksbestanden vår. Vi må sørge for at vi ikke dumper gruveslam i sårbare, norske fjorder. Vi må sørge for at dyrevelferden blir bedre, og et skritt i riktig retning vil være å forby pelsdyroppdrett.

Venstre har fått til mye på kort tid etter valget i 2013. Men mye gjenstår fordi Venstres viktigste oppgave er fortsatt å ta vare på miljøet. Den oppgaven må vi klare å løse og vi ber alle være med og bidra.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**