Kunsten tapte på Fylkestinget

Kunsten tapte på Fylkestinget, skriver gruppeleder Elisabeth Paulsen om vedtaket som kan sette en stopper for ny kunsthall i Trondheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Fylkesting på Frøya i juni

Kunsten tapte i Fylkestinget på Frøya. Venstre fikk bare selskap av Høyre i et felles forslag om å skaffe midler til etablering av Kunsthall i Trondheim. Flertallskonstellasjonen med Arbeiderpartiet i spissen avviste et forslag om økonomisk bistand fra Fylkeskommunen.
Heller ikke fikk Venstre — denne gangen sammen med Høyre og FrP flertall for å ta et sterkere politisk grep om kolllektivselskapet AtB. Problemene innenfor dette selskapet skulle tilsi at det ville være klokt, i særdeleshet siden det er fylkeskommunen som betaler.

Utfordringsdokumentet — som er forløperen til høstens budsjettbehandling ble ikke denne gangen heller et fellesborgerlig dokument. FrP ønsker en en kraftig reduksjon i støtte til kollektivtrafikken til fordel for veibygging, og dette var det naturligvis umulig for oss å godta. Det ble for sterk kost også for Høyre, så Venstre har altså lagt frem et forslag sammen med Høyre.
Spesielt viktig for Venstre i dette dokumentet er i tillegg til sterk satsing på kollektivtrafikk både i Trondheim og i distriktet, satsing på økt gjennomføring i videregående skole, økt fokus på innvandrerungdom.

Venstres gruppeleder i Fylkestinget, Elisabeth Paulsen.

Videre er det en utfordring å greie å få tilstrekkelig antall lærlingeplasser for ungdom på yrkesfag. Fortsatt har vi i Sør-Trøndelag en nedgang av elever som fullfører videregående skole etter fem år, tilstrekkelig antall lærlingeplasser – også i offentlig virksomhet — er et av viktige tiltak som må settes i verk for å få snudd denne negative tendensen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**