Liberal café (26.aug) : Har effektiviseringen i staten gått for langt?

Hvor går grensen for hvor mye man skal kontrollere og rapportere? Er den pågående konflikten mellom KS og Utdanningsforbundet et symptom på at NPM prinsippene er dratt for langt? Er vi i ferd med å effektivisere det offentlige i hjel? Tirsdag 26.aug går høstens første Liberale café av stabelen på Tou Scene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Fra 80-tallet ble stadig mer av norsk offentlig forvaltning lagt om til det man på fagspråk kaller “New Public Management” (NPM). NPM innebærer at man styrer offentlig sektor etter klassiske prinsipper fra det private næringslivet. Formålet er man gjennom dette skal oppnå bedre kvalitet og større effektivitet. Et sentralt virkemiddel for å oppnå dette er å ta i bruk rutiner for kontroll og rapportering.

Hvor går grensen for hvor mye man skal kontrollere og rapportere? På høstens første Liberale café stiller vi spørsmålet :

Har effektiviseringen i det offentlige gått for langt?

Vi forsøker å besvare spørsmålet ved å kikke på hvordan det står til i skole- og helse-sektorene. Med oss for å belyse temaet denne kvelden har vi :

– Utdanningsforbundet (v/Margareth Rønningsen)
– Skolelederforbundet (v/Helge Ledaal)
– Den norske legeforening (v/Ivar Halvorsen)
– Universitetet i Stavanger (v/førsteamanuensis Arild A. Farsund)
– Politisk kommentator og tidl.redaktør i Stavanger Aftenblad, Tom Hetland.

Det blir innlegg, paneldebatt og diskusjon med salen. Alle oppfordres til å komme med sine spørsmål denne kvelden – her er det utvilsomt mye vi må få svar på!

Effektivisering staten NPM

Foto: Stavanger Venstre

Liberal Café er et arrangement som er åpent for alle, så ta med deg en venn og bli med!

Tid: Mandag 26. august kl 19.00 – 21.00
Sted: Tou Scene

Det vil bli servering av kaffe og noe godt å bite i. I tillegg vil det være mulig å få kjøpt seg ytterliggere forfriskninger og snacks.

Ingen bindende påmelding, men send oss gjerne et vink dersom du planlegger å komme til [email protected], alternativt ved å markere din deltakelse på vår Facebook-event.

Besøk også vår Facebook-side for å holde deg løpende oppdatert på det som skjer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**