Sikre Manglerudtunnelen som et miljøprosjekt

På årsmøtet 3. desember 2014 vedtok Østensjø Venstre følgende politiske uttalelse vedr Manglerudtunnelen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**


E6 Manglerudprosjektet, inkludert Manglerudtunnelen, er en prioritert del av Oslopakke 3. Selv om fullføringen av Oslopakke 3 vil ta tid er Statens vegvesen nå i gang med planlegging av Manglerudprosjektet. En viktig del av denne planleggingen er utredning av forskjellige alternativer for tunnellen, rampeløsninger og håndering av areal og trafikk på overflaten etter prosjektets gjennomføring.

Dagens E6 / Ring 3 gjennom bydelen er bydelens største miljøproblem og er en barriere mellom deler av Østensjø bydel. Trafikken på strekningen vokser stadig og hele området er preget av trafikk, kø, utslipp og trafikkstøv. Målestasjonen på Manglerud dokumenterer stadig overskridelser av grenseverdier for forurensinger. Bydelen og innbyggerene er forent om at løsningen er bygging av Manglerudtunnellen.

Tunnellen vil frigjøre arealer og muliggjøre en bedre byutvikling i Østensjø. Eksisterende vei vil, etter tunnelåpning, kunne brukes til å gi bedre lokale veiløsninger, bedre fremkommelighet for kollektivtrafikk og gode løsninger for syklende og gående. Den resterende lokale biltrafikken kan reguleres med lavere fart og andre tiltak, for å sikre et godt lokalt miljø med tanke på trafikksikkerhet og forurensing. Arealer kan også frigjøres til bygging av boliger.

De ulike alternativene som skal utredes framover, vil gi forskjellige effekter i forhold til de problemene som er i vår bydel, også for bydel Alna. Tunnellengde, innhogg, rampeløsninger, av og påkjøringer og andre koblinger til øvrig trafikksystem vil være førende for hvor mye trafikk som blir ledet gjennom tunnelen og hvor mye trafikk som vil være igjen i dagen. Det er derfor ytterst viktig at miljøhensyn bli ivaretatt under planleggingen fremover og ved endelig valg av løsninger i prosjektet.

Østensjø Venstre mener at:
-ved planlegging og valg av tunneltrase må lokale miljøhensyn veie svært tungt.
-etter tunnelåpning må dagens trase prioriteres til byutvikling, kollektivtrafikk, gang- og sykkelvei. Gjenværende vei i dagen med lokal biltrafikk må reguleres med lavere fartsgrenser og rundkjøringer
-avbøtende miljøtiltak fram til prosjektet fullføres, som for eksempel støyskjermer, må gjennomføres snarest
-det må vurderes om et eget betalingsnitt kan realiseres snarest for å få en raskere finansiering og oppstart av prosjektet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**