Venstre vil legge ned to grendeskoler

“Pappaen i Saksumdal, Mass Soldal Lund, lurer på i GD (11.12) hvordan Venstre kan være med på å legge ned to grendeskoler. Det handler ikke om å profilere seg som et liberalt byparti, slik som Lund spekulerer. Dette handler først og fremst om kunnskap. Kunnskap skal høre både til byen og bygda, og det er kunnskapspolitikk, ikke distriktspolitikk, som skal styre skolene. Skolens oppgave er ikke å sørge for å “liv på bygda”, men å utdanne og danne unge mennesker til gagns mennesker”, skriver Venstres Sanna Sarromaa i GD den 13. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Og resten av Sarromaas avisinnlegg kommer her:

Sanna Sarromaa

Foto: Bill Keane

“Argumentet større fagmiljøer brukes flittig om større kommuner. Det samme argumentet burde i aller høyeste grad gjelde for skoler. God undervisning forankres i et godt kollegium. Flere hjerner jobber bedre enn én eller to. Det er også lettere å rekruttere hjerner til et sted der det finnes andre hjerner innen samme felt fra før.

Det er heller ikke å legge skjul på at én elev på Saksheim koster 132 000 kroner for kommunen i året. Én elev på Kringsjå koster 86 000 kroner. Mye penger brukes nå nettopp på å sørge for liv på bygda istedenfor å ha god kvalitet i undervisningen i hele kommunen. Med de pengene som nå brukes til å drifte Saksheim og Buvollen, kunne man forbedre kvaliteten på undervisningen i hele kommunen.

Det finnes bare én grunn til å opprettholde bittesmå grendeskoler — og det er hvis det, for små elever, er en for stor avstand til den større naboskolen. Dette forholdet eksisterer ikke i Lillehammer kommune. Fra Buvollen og Saksumdal er det helt overkommelig avstand til Jørstadmoen og til Vingrom.

Sanna Sarromaa (V)
kommunestyrerepresentant”

Saksheim og Buvollen er Senterpartiets to hellige kyr. Derfor dette koselige illustrasjonsbildet:

To hellige kyr

Foto: Privat