Potetene i Saksheim

Sanna Sarromaa vil legge ned to grendeskoler og skriver i GD i dag: “GD (12.12.14) hadde en koselig reportasje om Saksheim skole. Framtiden til Saksheim skole ble sikret for ett år til med det rødgrønne budsjettvedtaket i kommunen. Samtidig ble det vedtatt et generelt 1 % kutt overalt i kommunen. Dette betyr kutt på tre millioner for sektoren skole. Ved å frede Saksheim og Buvollen, tvinger man altså til kutt andre steder i skoleverket.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Poteter

Foto: woodsy

“De fire lærerne på Saksheim skole har ingen illusjoner om at fredningstiden vil vare. Det har heller ikke Lillehammer Venstre. Venstre går på valg på å få endret skolestrukturen. Ved å legge ned de bittesmå grendeskolene Saksheim og Buvollen, vil man styrke skolesektoren generelt, og Jørstadmoen og Vingrom skole spesielt. Både elevene og lærerne vil tjene på større fagmiljøer.

Lærerne på Saksheim innrømmer at de gjerne hadde vært flere, spesielt med tanke på faglig utvikling. De titulerer seg som poteter og innrømmer at de savner kompetanse for eksempel innen sløyd og musikk. Lillehammer ligger langt under skolestørrelsen i kommunegruppe 13. Med større skoler får man til større fagmiljøer — og større fagmiljøer tiltrekker seg flere fagpersoner slik at fagene undervises med folk med riktig fagkompetanse.

Lærerne på Saksheim sier at de har god mulighet til å jobbe mer med hver elev siden klassene er så små. Prisen av dette betales av alle andre elever i Lillehammerskolen. Det kuttes altså tre millioner i skole for at Saksheim og Buvollen skal kunne fortsette å drive med på denne måten. Det er selvsagt hyggelig at det er tette forhold mellom familier og skolen på Saksheim, slik som det beskrives i GDs artikkel, men skolens primære oppgave er å utdanne. Saksheim er en så liten skole at vi ikke engang har tilgang til resultatene i nasjonale prøver der. Vi vet altså ikke hvordan det står til med utdannelsen i Saksheim. Vi håper selvsagt at det står bra til med det faglige utbyttet, men av forskning vet vi at det faglige utbyttet vanligvis øker med skolestørrelse.

Sanna Sarromaa
kommunestyrerepresentant (V)”