På tide med egen varsler-enhet

Sveinung Rotevatn - Studentersamfunnet i Bergen
Foto: (CC BY-ND 2.0) Heidi Olsen / Studentersamfunnet i Bergen

Venstre vil opprette en egen enhet i Arbeidstilsynet som skal bistå varslere, skriver Dagbladet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Vi må ta vare på varslerne, sier Sveinung Rotevatn tilDagbladet.

Han vil bruke forhandlingene med de borgerlige samarbeidspartiene til å sikre varslerne bedre vilkår og rettsvern.

– Det er åpenbart et behov for å styrke rettsvernet for varslere. Selve loven er grei, men vi opplever at de som skal varsle ikke vet hvordan de skal gå fram og hvordan de skal gå fram for å få hjelp, sier Rotevatn til Dagbladet.

– Det er ikke først og fremst lovverket vi trenger å endre. Men det er et problem at mange varslere ikke kjenner rettighetene sine, og ikke vet hvordan de skal gå fram når de skal varsle. Vi ønsker å opprette en egen enhet i Arbeidstilsynet som har ansvar for varslere.

Sveinung Rotevatn

Trenger bedre vern

Etter at politioverbetjent Robin Schaefer varslet om rettskandalen i Monika-saken ved Hordaland Politisitrikt er Rotevatn optimistisk med tanke på et flertall i Stortinget for å styrke vernet til varslere.

– Det er ikke først og fremst lovverket vi trenger å endre. Men det er et problem at mange varslere ikke kjenner rettighetene sine, og ikke vet hvordan de skal gå fram når de skal varsle. Vi ønsker å opprette en egen enhet i Arbeidstilsynet som har ansvar for varslere, sier Sveinung Rotevatn til Dagbladet.

Nå håper han å få de borgerlige samarbeidspartiene med på laget for å styrke varsleres rettigheter.

Les mer om hva Venstre mener om arbeidsmiljø

Egen varsler-enhet

– Vårt ønske er en egen enhet i Arbeidstilsynet som er dedikert til varslere. Denne enheten skal sikre at varslere får hjelp. Hvordan varslere skal gå fram, og hvordan de skal varsle, sier Rotevatn til Dagbladet.

Han blir skremt når av hvordan varslere blir behandlet i dag.

– Det største problemet er alle som ikke varsler. Og det blir ikke bedre når de som vil varsle ser hvordan andre varslere blir behandlet. Saken ved Hordaland politidistrikt er ekstra ille. Der har vi sett at en som varsler om brudd på rettssikkerhet får problemer. Slik skal det ikke være. Samfunnet skal ta vare på varslerene, og samfunnet trenger varslere, sier Rotevatn til Dagbladet

– Det er ekstra viktig at varslere i det offentlige blir tatt vare på, og spesielt de som er satt av samfunnet til å forvalte rettssikkerhet i Norge, avslutter Rotevatn til Dagbladet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**