Landsmøte: Asylbarn

Per A. Thorbjørnsen, Foto: Per A. Thorbjørnsen

Stavanger Venstres ordførerkandidat Per A. Thorbjørnsen talte til Venstres landsmøte forskjellen den nye avtalen mellom regjeringspartiene gjør for lengeværende asylbarn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Kjære Landsmøte Dirigenter.

Vi snakker ofte om de aller svakeste gruppene i samfunnet. Den gruppen defineres ulikt. Det variere. Men jeg er ikkje i tvil om at de barna som har bodd lenge i landet, levd i usikkerhet, for så å bli hentet midt på natten av politiet satt i varetekt i en forlegning, for så å bli sendt ut av landet og som nå befinner seg i Jemen, i Afganistan kvalifiserer til å være de som har de dårligste vilkårene.

Vi har nå sikret at 150 barn unngår å oppleve samme skjebne. Og vi har nå gitt barna i utlendighet et reelt nytt håp. Er det rart vi driver med politikk? Er det det rart at vi er sosialliberalere? Trine: Jeg har vært folkevalgt gjennom over 30 år. Jeg har vært med på mange store politiske øyeblikk. Men, når du snakket om alle barna som er reddet. Når du snakket om alle de barna som skal få en ny mulighet, våger jeg meg på påstanden: Det er det største eg har vært med politisk. Så inderlig avgjørende. Ja, rørende viktig.

Det er en linje fra de Castbergske barnelover via oppreisningsordningen for tidligere barnevernsbarn til onsdagens avtale for asylbarna. En avtale som jeg er stolt av. Stolthet over at Venstre har stått på! Men også en porsjon undring. Undring over at det ble så vanskelig å få til. For meg er det ideologisk ubegripelig at et parti ønsket å få noe igjen hvis de skulle gå med på avtalen. Å sikre asylbarna en ny mulighet bør ikke være gjenstand for forhandling. FrP om det. Men: forskjellen på det liberale og liberalistiske blir tydelig. Og bra er det.

Ap ønsker å fremme mistillit til justisministeren. Men der i gården var de ikke villige til å løfte en finger for asylbarna. Ap om det. Men: Forskjell på sosialdemokratiet og sosiallliberalismen blir tydelig. Og bra er det. Jeg er glad for å tilhøre et parti som forsvarer barn i et historisk, ideologisk og prinsipielt perspektiv. Uavhengig av foreldrenes handlinger. Derfor er linjen der fra 2015 til 1915.

Per A. Thorbjørnsen

Vi står fjellstøtt i kampen for barna. Politikk handler om å sikre de neste generasjonene å puste inn frisk pust, ha det velferdstilbudet vi har hatt, leve i fred og fordragelighet. Kunne ytre seg fritt som vi har gjort. Leve i demokratiet. At de kan oppleve naturen som oss.

Ja. Barn er vår agenda. Vårt overordnete hensyn. Fordi det handler om miljø, om skole, om helse, om kultur, om idrett. Vi er det sosialliberale helhetlige alternative mellom de rødgrønne og de blåblå. Vi har all grunn til å være stolt. Og det kan se ut som vi har barna med oss. Bare se her…. ( bilde fra Aftenbladet: “På besøk 30 ble Per en ulv” ) med tekst “Hadde Per A. Thorbjørnsen vært like populær blant velgerne som blant barna i denne barnehagen, hadde Venstre fått 100 prosents oppslutning i Stavanger til høsten”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**