Det spirer på Trosterud

Besøk i drivhuset i asylet på Trosterud
Hallstein Bjercke på besøk i drivhuset på asylet på Trosterud , Foto: Rolf J. Knudsen

Oslo og omegn økologiske hagebrukslag (OIKOS) inviterte tirsdag 21. april Venstre-folk med byråd Hallstein Bjercke i spissen til å se den gryende aktiviteten i det tidligere nedlagte drivhuset på Dr. Dedichens asyl.

På Alna Venstre og Høyres februar-møte om Trosterud/Haugerud ønsket hagebrukslaget å ta i bruk bygningene. De har stått tomme etter arbeidsmarkedsbedriften i gartneriet ble nedlagt for noen år siden. Dette har Oslo Venstres leder Espen Ophaug og BU-representant Jon-Terje Bekken tatt opp med ansvarlig byråd Hallstein Bjercke. Han innkalte til et møte for å klarlegge ønskene og mulighetene. Rett før påske inngikk hagebrukslaget sammen med flere organisasjoner en avtale med Omsorgsbygg (OBY). Denne etaten har ansvaret for bygningene for kommunen.

Siden påske har mange sådd frø. Spirer begynner å sprette opp i drivhuset. Ildsjelene som tok i mot Venstre-folkene kunne fortelle om mange kontakter som var interessert i resultatene av produksjonen. De lurer også på om det er borettslag i området som vil ta imot planter til utplanting. De ønsker også å lære om vekster fra andre verdenshjørner som kan dyrkes til mat under norske forhold. Naboer fra mange land har allerede tatt kontakt.

Med på bruken av drivhuset er også elevbedrifter fra naboskolen Haukåsen. Vi fikk se noen av dem i aktivitet med pleie av planter.

Mot slutten av oppholdet fikk politikerne fra rådhuset også en kikk innom den nedlagte barnehagen på Nordre Trosterud gård. Den kan også tas i bruk til et godt tilbud til lokalbefolkningen.

Elevbedrift: Pleie av planter
Hallstein Bjercke og Espen Ophaug ser på pleie av planter