Direkteoverføring av kommunestyremøtene

Åmot Venstre, Hege Nilsen

I sak 15/12 Direkteoverføring av kommunestyremøter den 29.04.2015 ble rådmannens forslag til vedtak enstemmig vedtatt. Forslaget var som følger:

Åmot kommunestyre tar innføringen av direkteoverføringer av kommunestyremøter og eventuelt andre, viktige politiske møter på Åmot kommunes hjemmeside til etterretning.

Endelig!

En fellesnevner for et godt lokaldemokrati er god kommunikasjon, dialog og samhandling med kommunens innbyggere. Da må det legges til rette for deltakelse og påvirkning gjennom ulike kanaler.

Åmot Venstre fikk i 2008 enstemmig vedtatt “Åpen Spørretime” i forkant av kommunestyremøtene.

Allerede i mars 2009 stilte Åmot Venstre spørsmål i kommunestyret om Åmot kommune kunne overføre kommunestyremøtene på internett.

Det er en glede å se at saken nå endelig kom til behandling i 2015.

Åmot Venstre har lyttet til sunne og fornuftige argumenter både for og i mot, og tror at dette er den riktige veien å gå for å kunne nå ut til flest mulig. Papiravisen er en utdøende rase, og det er via internett at folk følger med og gjør seg opp en mening. Vi tror dette vil skape mer innsikt og forståelse rundt prosesser og vedtak som blir fattet. Vi håper også på sikt vil være grobunn for at flere ønsker å bidra med egne meninger, og at det vil kunne være med på å skape et større lokalpolitisk engasjement.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**