Beklager uforutsigbarheten, usikkerheten og utfordringene

Åmot Venstre, Foto: Hege Nilsen

I dag skriver vi mai 2015, og Åmot kommune står i en situasjon hvor det fortsatt er usikkerhet rundt budsjettendringen som ble foreslått og vedtatt av SP, SV, FRP og Mona Strand 25.02.2015

Åmot Venstre vedtok budsjettet for 2015 med en bismak. Tallenes tale var helt klare – mindre inntekter. Vi visste at vi hadde en svært høy lånegjeld pr. innbygger. Vi visste også at vi sannsynlig må ned på et lavere tjenestenivå. Investeringene begyte å nå sin tålegrense. Kommunereformen krever en sunn økonomi med et økonomisk handlingsrom fremover. I tillegg ville vi satse på skole. Vi tok vanskelige valg. Vi tenkte langsiktig. Og sist men ikke minst lyttet vi til rådmannen, ansatte, fagkompetanse fra ulike fagmiljø og fagforeninger. Dyrere plasser i helse måtte vike for rimeligere plasser. Vi mener fortsatt at det var riktig.

Åmot Venstre beklager uforutsigbarheten budsjettendringen har skapt. Trolig har vedtaket flere konsekvenser både på kort og lang sikt, som vi enda ikke ser og vet. Vil flere ansatte bli berørt? Hvordan vil dette påvirke tjenestetilbudet til innbyggerne i dag og i morgen?

Åmot Venstre beklager usikkerheten budsjettendring har skapt, spesielt for de ansatte i Åmot kommune. Vi har respekt for ett flertall, og politikk er prioriteringer. Men å forvalte en kommune ut fra hva man ønsker, er dårlig butikk. Vi må bygge opp et tjenestetilbud med effektiv utnyttelse av stordriftsfordeler og samdriftsfordeler – om vi ønsker å stå alene. Forståelig nok er små kommuner også mer sårbare enn større. Vi må tørre å debattere kommunestruktur. Å samle ulike tjenester er positivt både for fagmiljø og økonomi.

Åmot Venstre beklager utfordringene budsjettendringen har skapt. Å kutte koordinatorstillingene på skole og helse, er et tap som kan bli kostbart. På skolekonferansen i regi av regionrådet ble vi advart mot nettopp dette. Nå har også fylkesmannen påpekt manglende kompetanse og kapasitet for barnehagene i kommunen. Hvordan skal vi klare å utvikle oss på de viktigste områdene? I tillegg orienterte rådmannen om at det ikke var mulig å ferdigstille alle utredninger i 2015. Nå har det nye flertallet også vedtatt et betydelig antall flere utredninger. Populistiske valg, uten konkret inndekning er ansvarsfraskrivelse.

Det handler om et helhetlig tjenestetilbud til alle innbyggerne i Åmot kommune. Vi skal forvalte kommunen på en god og trygg måte. Da kan man ikke balansere på line, med pengesekken. Vi skal levere lovpålagte tjenester. Vi må fortsette å satse på forebygging for unge og eldre. Vi må fortsette å ha fokus og satse på skolen. På begge områder er det viktig å holde tritt med utviklingen, som stadig skjer i større hastighet – utvikling koster, men er nødvendig. Og sist, men ikke minst er Åmot Frivillig sentral, kultur, idrett og andre lag og organisasjoner viktige prioriteringer for Åmot Venstre. Da må vi drifte for flest mulig, på en best mulig måte.

Åmot Venstre vil være med å bidra ved å vise Vilje til Vekst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**