Et blågrønt byråd i Bergen

Foto: Francisco Munoz

Høyre, Frp og Venstre er enige om å forhandle om Bybanen mot Åsane etter valget. Det gjør veien mot et borgerlig byråd mye enklere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

På pressekonferansen i Skostredet presenterte 1. kandidatene Martin Smith-Sivertsen (H), Tor Woldseth (Frp) og Erlend Horn (V) en avtale som legger bybane-saken død til etter valget, melder Bergens Tidende, som kaller de tre partiene for “Rockekameratene” etter pressekonferansen ved Roll&Rock i Vågsbunnen.

Avtalen kan leses her.

De tre kalte onsdag ettermiddag inn til pressekonferanse i Skostredet.

– Det er ikke slik at valget til høsten først og fremst handler om hvor Bybanen til Åsane skal gå. Vi er enige om at den saken ikke skal være definerende. Ingen av oss stiller noe ultimatum om trasévalg, sa byrådsleder Martin Smith-Sivertsen (H).

Avtalen de tre har signert sier at de skal sette seg ned med «mål om å bli enige» etter høstens kommunevalg.

Åpner for løsning om Bybanen

Det vil si at ingen stiller noen ultimatum i bybane-saken mot Åsane nå. Frp kan leve med å bygge Bybanen langs Bryggen. Det samme kan Høyre. Venstre kan leve med at Bybanen ender i tunnel, skriver Bergensavisen.

Avtalen ble skrevet under etter flere dager med hektisk møteaktivitet hos de borgerlige partiene Høyre, Frp, KrF og Venstre.

Avtalen gikk ut på at dersom byrådet velger å ikke legge frem en bybanesak før valget, skal KrF og Venstre love at de etter valget forhandler med de borgerlige partiene med mål om å bli enige. Målet er å få et borgerlig flertallsbyråd.

KrF konkluderte med at de ikke ville signere en slik avtale.

Til NRK Hordaland sier byrådslederen at han likevel håper å få KrF med på et borgerlig samarbeid.

Ikke uaktuelt med Ap

Venstres listetopp, Erlend Horn, sier til BA at partiet lenge har signalisert at de foretrekker borgerlig samarbeid.

– Er det dermed uaktuelt å samarbeide med Arbeiderpartiet om byrådsmakt?

Nei, det er det ikke.

Bergen Venstres årsmøte vedtok i fjor at vi mener et blågrønt byråd med de borgerlige partiene er best for Bergen, men er åpne for samarbeid med alle partier om å gjøre Bergen grønnere. Du kan lese den uttalelsen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**