Det er tid for å satse på nye boligfelter i Sigdal

Runolv Stegane, Ordførerkandidat i Sigdal, Foto: Venstre
Runolv Stegane

– I en distriktskommune som Sigdal kan vi ikke forvente at verken grunneiere eller private investorer går inn og satser uten en aktiv kommunal medvirkning. Nå må vi sørge for å få flere aktuelle arealer inn i kommuneplanen. Men planer er ikke nok. Det må følges opp med investeringsvilje fra kommunen, sier Venstres ordførerkandidat Runolv Stegane.

Vedtak 5-6 ganger, lite har skjedd. – Det er pinlig

Venstre har siden 2007 tatt til orde for og foreslått at det må arbeides for å få på plass nye boligfelt i nedre del av kommunen, fra Nerstad til Solumsmoen. Kommunestyret har faktisk vedtatt Venstres forslag fem, seks ganger. Men lite har skjedd. Vedtakene har blitt trenert både av politisk ledelse og av administrasjonen.

– Det må nesten være pinlig for kommunens ledelse at Venstre har tatt opp igjen forslaget ved budsjettbehandling år etter år, sier Venstres ordførerkandidat Runolv Stegane.

Sist Venstre fremma forslaget i desember 2014, var det tydeligvis så pinlig å vedta det på nytt at forslaget ble nedstemt av Sp, H og Ap. Likevel har det nå, 8 år etter første vedtak begynt å skje noe:

I forbindelse med arbeidet med kommuneplanen nå i vinter har administrasjonen hatt et møte med grunneiere som er villig til å avstå grunn. I mange år har Venstre blitt møtt med at grunneierne ikke er interessert.

-Dette stemmer ikke. Venstre har tatt kontakt med 5-6 grunneiere i det aktuelle området (Nerstad-Solumsmoen) Alle er positive, men kommunen må engasjere seg sterkere. Og nå haster det med ny bosetting: Det er en alarmerende nedgang i antall elever ved Nerstad skole, sier Stegane.

Han varsler at Venstre vil ta opp konkret forslag om dette i formannskapet og kommunestyret nå i juni.

Her er forslaget som kommunestyret har vedtatt (nesten likt 5-6 ganger og første gang i 2007) men som det har skjedd lite med, sannsynligvis fordi det er feil parti som har satt det fram:

1. “Sigdal kommune har lenge vært i en situasjon der det finnes svært få attraktive boligtomter i nedre del av kommunen. Kommunestyret har gjentatte ganger ved budsjettbehandling bedt om konkret handling. Det forventes at både administrasjonen og politisk ledelse nå tar tak i saken og handler slik kommunestyret minst fem (5) ganger har gjort vedtak om ved budsjettbehandling (første gang ved budsjettbehandling i 2007)
  2. Det tas initiativ overfor private grunneiere med tanke på å få i gang arbeid med nye boligfelt i nedre del av kommunen og i Prestfoss. I arbeidet vurderes et eventuelt samarbeid med private grunneiere om utbygging, jf. vedtak i kommunestyret ved budsjettbehandling i 2010, 2011, 2012 og 2013. Det presiseres at det med ”boligfelt i nedre del av kommunen” betyr at det må være nærmere Modum-delet enn Nerstad. Sak legges fram for kommunestyret i 1. halvår2015.”

– Vi kan ikke sitte med hendene i fanget og se på en dramatisk nedgang i elevtallet i nedre del av kommunen. Vi må ha tilbud om boligtomter i pendleravstand til Drammen og Oslo og selvfølgelig også nær Modum og Eikerkommunene som er den naturlige pendlerveien for sigdølene, sier Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**