Vil ha folkeavstemming om eiendomsskatt

Vil ha folkeavstemming
Vil ha folkeavstemming om eiendomsskatt

Nær 300 har skrevet under

Venstre i Sigdal vil børste støv av et gammelt vedtak i kommunen og går nå i spissen for å samle et solid antall underskrifter for folkeavstemming om eiendomsskatt.

– Siden innføring av eiendomsskatt ikke var tema i forrige valg, og siden de to partiene som sitter med makta i kommunen, Sp og H, lovet innbyggerne å ikke gå inn for eiendomsskatt i valgperioden, bør det være på tide å høre innbyggernes mening, sier Runolv Stegane.

I 1996 vedtok kommunestyret å innføre mulighet for rådgivende folkeavstemming i viktige saker. Kommunestyret gav sin tilslutning til retningslinjer fra Kommunenes Sentralforbund: Dersom fem (5) prosent av de stemmeberettigede krever det, så plikter kommunestyret å behandle saken.

– Venstre er i gang med å samle inn underskrifter, der det bes om folkeavstemming om eiendomsskatten. I løpet av 10-12 dager (oppstart på stand i Prestfoss 5. juni) har vi fått inn nær 300 underskrifter. Etter vedtatte regler, skal dette være godt over kravet. Men det ble for knapp tid til å sende inn en formell henvendelse til kommunen nå, sier ordførerkandidat Runolv Stegane.

Venstre vil i stedet fortsette å samle underskrifter og satse på å få fram sak til kommunestyrets møte i begynnelsen av september. Gjennom en interpellasjon i kommunestyrets møte 19. juni, varsler Venstres at de kommer tilbake med saken til høsten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**