Leserinnlegg: Psykisk helse og rusomsorg

Terje Kongsrud
Foto: Silje Rindal

På kommunestyret i juni ble det foretatt rullering av handlingsdelen i plan for psykisk helsearbeid og rusomsorg. Dette er et område som Lillehammer Venstre er opptatt av.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Vi er glade for å se at det arbeidet som gjøres for de berørte er i utvikling. Vi har inntrykk av at det å etablere et eget tjenesteområde for psykisk helsearbeid og rusomsorg har vært et godt grep. Det å samle kompetanse og innsats ser ut til å ha vært et gode både for brukere og ansatte.
Noe vi har etterspurt lenge har vært større bredde i aktivitets- og sysselsettingstilbudet og økt tilgjengelighet i form av åpningstid. Det har vært gledelig å se den aktiviteten som nå tilbys av kommunen, blant annet på Villa Utsikten. I tillegg gis tilbud av institusjoner som Havang og Jobben, og det formidles tilbud som gis av frivillige organisasjoner og andre.
Det er bra at det er et eget punkt om alderspsykiatri. Med flere og flere som får behandling hjemme vil det også være nødvendig å opprettholde fokus på dette feltet. Lillehammer Venstre er glad for arbeidet som er gjort med musikk som miljøbehandling for hjemmeboende og beboere på helsehuset. Dette har gitt gode opplevelser for mange eldre, og det har gitt fine møter mellom barn og eldre.
Planen viser at det har vært en relativt stor økning i antall brukere innen tjenesteområdet, men det er bra om omlegging i tjenesten gjør at vi når flere grupper som ikke har fått hjelp tidligere, og at dette – og økt åpenhet omkring rusrelatert og psykisk sykdom – øker antallet brukere. Vi skal likevel ikke bagatellisere det faktum at det er flere og flere som sliter med dårlig mental helse.
Planen tar innover seg at kommunen i større grad framover vil få ansvar for behandling, i tillegg til aktivitets- og booppfølgingstilbud. Planen nevner behandling av lettere og moderate lidelser, men hopper litt bukk over utfordring knyttet til behandling av tyngre og sammensatte lidelser. Endring av ansvar for kommunen endrer også kompetansebehovet. Dette kommer ikke godt nok fram i planen.
Vi i Venstre vil være klare på at vi ser nødvendigheten av fortsatt å ha trykk på disse tjenestene, slik at det skal være mulig å føle mestring og livskvalitet.

Terje Kongsrud
3 kandidat Lillehammer Venstre