“Venstre i Arendal vil ikke ha mer søndagsåpent, vi vil ha mindre. ” sier Pål Koren Pedersen

Foto: Jo Straube

Venstre i Arendal synes regjeringas forslag om regelverk for søndagsåpne butikker er for dårlig. Kommunestyra bør kunne bestemme åpningstider selv. Noen diskuterer som om ingen butikker er åpne på søndager.

I dagens regelverk er det mange smutthull, og i regjeringas forslag er det også mange uklarheter.

I dag er det staten som bestemmer at det kan være åpent på bensinstasjoner, Plantasjen, steder definert som turiststeder og en rekke andre steder som utsalgssteder som i det vesentlige selger kiosk- eller dagligvarer, og som har en samlet salgsflate som ikke overstiger 100 kvm, områder som etter vedtak av fylkesmannen regnes som typiske turiststeder, serveringssteder, auksjoner, kunstgallerier og lignende, tidsbegrensede utstillinger og utsalgssteder som i det vesentlige selger blomster, planter og andre hageartikler, lokale husflids- og suvenirvarer, salg av varer i tilknytning til produksjonssteder mv som er tilrettelagt for turisme.

Venstre i Arendal vil ikke ha mer søndagsåpent, vi vil ha mindre. Men vi vil at bystyret skal bestemme dette selv. Og om kommunene får bestemme åpningstider selv, vil Venstre i Arendal rydde opp og stenge for eksempel steder som Plantasjen på søndager.

At Plantasjen, med alt fra iskrem via blomster til møbler, skal få holde åpent, synes vi er både ulogisk og urimelig. Vi synes også det kan være muligheter for kommunen til å la butikker i sentrum holde åpent søndager ved store festivaler, cruiseanløp og lignende, men ikke søndagsåpent på steder som Stoa, Maxis, Harebakken og Krøgenes, som svekker handelen i sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**