Gjør Åsane grønnere

Foto: Francisco Munoz

Venstre vil gjøre Åsane grønnere. Per-Arne Larsen er vår øverste kandidat fra Åsane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Last ned hele Åsane-brosjyren vår her.

Bybanen dit du skal

Utbyggingen av Bybanen vil gjøre Åsane til en grønnere og mer urban bydel. Bybanen langs Bryggen gir den sikreste og raskeste utbyggingen av banen fra Åsane til sentrum. Med stopp i Eidsvåg, Tertneskrysset, Prestestien, “C-tomten”, Nyborg og Vågsbotn får vi et skinnegående kollektivtilbud internt i Åsane som knytter hele bydelen sammen.

Barnehage der du bor

Venstre vil jobbe for at alle som ønsker det, skal få tilbud om barnehageplass i nærheten av der de bor. Kort vei til barnehagen er god politikk for barna, for foreldrene og for miljøet. Mangel på barnehageplasser gang- eller sykkelavstand til der folk bor er en utfordring i Åsane. Det vil vi gjøre noe med.

Åsane for syklister

Venstre vil legge bedre til rette for at flere kan bruke sykkel, både til hverdagsreiser og til idrett og fritid. Det er bra for både miljøet, helsen og for trivselen i bydelen. Milde vintre gjør byen godt egnet for sykling. Men da må Bergen prioritere flere sykkelveier, trygg sykkelparkering og mer tilrettelegging for dem som ønsker å sykle.

Trygge skoler for alle

Skolen skal gi alle barn muligheten til å utvikle seg og sine talent. Skolene våre bør være blant de beste i landet. Trygge skolebygg er en forutsetning for en god skole. Venstre vil ruste opp skolebyggene og sørge for at alle barn i Bergen har en trygg skole å gå på. Alle barn skal være trygge på skolen, både fysisk og sosialt.

En bydel for folk, ikke for biler

Venstre vil at Åsane skal bli en bydel for folk, ikke bare for biler. Utbyggingen av kjøpesentre og annen bilbasert handel må ta slutt. Vi vil bygge et Åsane med grønne, urbane byrom og liv i gatene. Vi sier ja til kafeer, uteservering, handlegater, lekeplasser og parker og nei til mer asfalt og betong.

Les resten av programmet vårt her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**