Kommunens økonomi og planer

(Foto: Dreamstime.com), (Foto: Dreamstime.com)

Det er alltid opposisjonens privilegium å la være å ta ansvar. I Moss legger alltid opposisjonen skylden for alt som går dårlig på styringspartiene mens alt som går bra får rådmannen ære for. Opposisjonen kan også la være å følge med i timen når vedtak fattes i ulike saker.

Når vedtak fattes enstemmig, som for sentrumsplanen eller for regionalt kulturhus, kan opposisjonen late som om de ikke visste kostnadene eller ikke visste konsekvensene. Men de visste det samme som vi andre da vedtaket ble fattet – enstemmig. Og kan ikke opposisjonen sno seg vekk fra det de har vært med på, later de gjerne som om det er kommet ny informasjon eller som om mange år med utredninger bare kan overses og gjøres på nytt på en-to-tre.

Det er slik politikk utarter seg, i alle fall er det erfaringen i Moss i denne perioden. Men for regnskap, budsjetter og handlingsplaner kan man ikke sno seg vekk fra fakta. Det er formelle regler og forskrifter som gjelder for hvordan dette skal føres og balanseres.

Fakta for Moss er at styringsflertallet Høyre, Venstre, KrF og FrP har levert regnskapsoverskudd i alle årene vi har styrt siden vi vant valget i 2011. Vi bruker altså ikke mer penger enn det vi faktisk kan bruke etter de inntekter vi har.

Fakta er at vi har redusert eiendomsskatten. Noen i opposisjonen sier den er redusert litt, andre sier den er redusert drastisk. Det er avhengig av hvilken sammenheng de ønsker å benytte argumentet.

Fakta er at handlingsplanen for 2016-2019 er i balanse slik den var da rådmannen fremmet den. Alle endringsforslag fra partiene i bystyret ble satt opp med balanse. Økte inntekter ble balansert med økte utgifter, og reduserte utgifter ble balansert med reduserte inntekter. Handlingsplanen som bystyret vedtok er balansert for årene 2016-2019.

I handlingsplanen ligger det derfor dekning for utgifter til regionalt kulturhus og til Hoppern skole, uansett hva opposisjonen måtte fremme av fantasier og konspirasjonsteorier om hva som vil skje framover. Det er styringsflertallet som har bestemt handlingsplanen og det er den administrasjonen arbeider etter. I den har styringsflertallet lagt planer for hva vi ønsker å gjennomføre fram mot 2020 og byens 300-års jubileum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**