Et grønt og levende sentrum

Foto: Francisco Munoz

Venstre vil ha et grønt og levende Bergen sentrum. Vår øverste kandidat fra sentrum er Njaal Neckelmann.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Last ned hele sentrumsbrosjyren vår her.

Bybanen løfter Torget

Fisketorget fortjener å være hjertet av Bergen. Venstre vil gjøre Torget til en naturlig møteplass, med et bredt utvalg av varer og aktiviteter. Utvalget må både bli bedre og rimeligere, men mest av alt må Torget bli lettere tilgjengelig. Derfor er det så viktig at en dagløsning for Bybanen får et bybanestopp på Torget.

Bykjernen for myke trafikanter

Vi vil at flere bytter ut bil og buss med sykkel og gange. Det er bra for både miljøet, helsen og liv i sentrum. Milde vintre gjør byen godt egnet for sykling. Men da må Bergen prioritere flere sykkelveier, trygg sykkelparkering og mer tilrettelegging for dem som ønsker å sykle eller gå.

Barnefamilier i sentrum

For at alle skal kunne føle seg hjemme i sentrum, trenger vi flere familieboliger. I dag er det tomme tomter i sentrum tilsvarende halve arealet på Dokken. Venstre vil utnytte disse, slik at det bygges flere familieboliger, grøntområder og barnehager.

Barnehage der du bor

Venstre vil jobbe for at alle som ønsker det, skal få tilbud om barnehageplass i nærheten av der de bor. Kort vei til barnehagen er god politikk for barna, for foreldrene og for miljøet. Mangel på barnehageplasser er en stor utfordring i sentrum. Det vil vi gjøre noe med.

Bergen også for studenter

Bergen skal fortsette å være en fantastisk studentby. Venstre sier ja til et nytt, stort studentboligprosjekt på Møllendal – «Grønneviksøren 2». Gode prosjekter som dette gjør at vi kan forhindre «hyblifisering», legge til rette for alle som ønsker en god tilværelse i bykjernen og sikre studenter trygge boliger.

Les hele programmet vårt her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**