Gjør Fana&Ytrebygda grønnere

GRUPPELEDER: Gruppeleder i bystyret i Bergen Idun Bortne ønskes på 3. plass. , Foto: Francisco Munoz

Venstre vil gjøre Fana og Ytrebygda grønnere. Idun Bortne er vår øverste kandidat fra Fana/Ytrebygda.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Last ned hele Fana&Ytrebygda-brosjyren vår her.

Bybanen løfter Ytrebygda

Bybanen er ryggraden i kollektivtrafikken i Bergen. Utbyggingen av Bybanen til Ytrebygda må bli et løft for lokalmiljøene og byutviklingen i hele bydelen, samtidig som den knytter Ytrebygda og Fana stadig mer sammen. Utbygging av Bybanen til hele Bergen er Venstres viktigste sak.

Barnehage der du bor

Venstre vil jobbe for at alle som ønsker det, skal få tilbud om barnehageplass i nærheten av der de bor. Kort vei til barnehagen er god politikk for barna, for foreldrene og for miljøet. Mangel på barnehageplasser i gang- eller sykkelavstand er en utfordring i Fana og Ytrebygda. Det vil vi gjøre noe med.

Ja til utslippsfrie busser

Trolley-bussen er et godt og miljøvennlig supplement til Bybanen. Den er stillegående, går på miljøvennlig drivstoff og kan bruke mye av den samme infrastrukturen som Bybanen bruker. Vi vil utvide trolleybusstilbudet og satse på utslippsfrie busser som for eksempel batteribusser.

Flere skoleplasser i Bergen sør

Fana og Ytrebygda er «barnebydelene» i Bergen. Behovet for flere skoleplasser blir stort de nærmeste årene. Venstre vil få på plass flere skoleplasser i Bergen sør, for eksempel ved å bygge en ny skole på Sørås.

Festplass på Nesttun

Venstre vil ha en by for folk, ikke en by for biler. Fana fortjener en skikkelig samlingsplass. Vi vil etablere en «festplass» på Nesttun og utvikle denne til et samlingspunkt for store fellesarrangementer i bydelen.

Les hele programmet vårt her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**