Frosta Venstre ønsker frihet under ansvar

Stig Morten Skjæran 1. kandidat Frosta Venstre kommunevalg 2015 - 2019
Stig Morten Skjæran 1. kandidat Frosta Venstre kommunevalg 2015 – 2019

Mange av de små tingene som definerer vår frihet, tenker vi ikke på i det hele tatt: Å stå opp klokka sju istedenfor halv sju. Å stikke innom en venn på vei hjem fra frisøren. Det er en selvfølge å kunne gjøre slike valg – for de fleste av oss.
For mange funksjonshemmede er BPA avgjørende for å kunne gjøre disse valgene. BPA står for Brukerstyrt personlig assistanse, og går ut på at funksjonshemmede selv bestemmer hva man skal ha assistanse til hvor og når, og hvem som skal gi assistansen. Assistentene er ansatte og ikke prisgitt et kommunalt oppsatt tidsskjema uten rom for avvik.
2015 er det første året funksjonshemmede har rett til BPA, hvis den funksjonshemmede oppfyller noen kriterier. (Rettigheten gjelder funksjonshemmede under 67 år med et assistansebehov på minst 25 timer i uka, men alle som vil, har rett til å få vurdert om BPA er hensiktsmessig for dem.)
Det gir flere muligheten til å leve et aktivt familieliv, jobbe eller studere og engasjere seg i nærmiljøet – eller la være å engasjere seg, men heller reise på hytta. Det er også frihet.

Frosta Venstre ønsker å gi funksjonshemmede større frihet, ved å etablere en tjenestekonsesjon for BPA. Bak den byråkratiske formuleringen «tjenestekonsesjon for BPA» skjuler det seg nemlig en mulighet til å velge hvordan du skal ha din assistanse organisert: Hvor mye av prosessen med å ansette assistenter skal skal den funksjonshemmede selv stå for? Hvem skal personen spørre om råd i sin nye tilværelse som arbeidsleder for assistenter, og hvor godt kan de vedkommende spør, sette seg inn i hans/hennes situasjon? Hva gjør personen hvis en av de faste assistentene blir sykmeldt?

Frosta Venstre setter folk først.

Stig Morten Skjæran

Frosta Venstre