Venstre er jernbanepartiet

Jernbane er best for framtida og «rik på tanke og framhug», både for persontrafikk og gods. Begge kommer til å øke. Derfor arbeider Hedmark Venstre ikke for ett jernbaneprosjekt, men flere:

• dobbeltspor til Lillehammer med en jernbanefri strandsone i Hamar
  • økte bevillinger til Kongsvingerbanen, oppgraderinger for lengre tog
  • elektrifisering av Røros- og Solørbanen

Argumentene for elektrifisering av Røros- og Solørbanen er godt belyst av Jernbaneforum og kjent i Hedmark. Det dreier seg om både regionale og nasjonale argument: miljø, sikkerhet, næring, beredskap, regularitet, kapasitet og drift. Hedmark Venstre arbeider for gjennomslag slik at dette kommer med på neste Nasjonale Transportplan, NTP, 2018-2027. Fordi gods på bane taper mot trailer fra dag til dag, haster det veldig å komme i gang med planlegging av elektrifisering, og Hedmark V kommer til å be om at det bevilges penger på 2016-statsbudsjettet til dette.

Det må planlegges terminalanlegg, flere kryssingsspor og tilpasninger sånn at lengre tog kan gå over Kongsvinger til Sverige. Det må også planlegges finansieringsmåte, der målet er så rask realisering som mulig. Venstre sentralt har programfesta å øke investeringene i jernbane kraftig fra dagens nivå, både gjennom overføringer fra statsbudsjett og prosjektfinansiering. Hedmark Venstre støtter forslaget fra Jernbaneforum Røros- og Solørbanen om å ta i bruk offentlig-privat samarbeid (OPS) for å realisere elektrifisering raskere.

At «jarnvegen er rik på tanke og framhug […] og strår blomar rundt ikring seg», skrev Aasmund O. Vinje forresten i «Ferdaminni frå sumaren 1860».

Venstres kandidater ved fylkestingsvalget, Erik Ringnes og Live Stokstad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**