Bodø tekno 2020

Rita Jakobsen

Hva vil du gjøre for å forbedre realfagstilbudet til barn og unge i din kommune i de kommende fire årene? Hvordan vil du sikre kommunen tilgang på ingeniører og teknologer for å sørge for gode tekniske tjenester?

Denne utfordringen gikk pr. leserbrev i AN 16.07.15 fra Hanne Marit Eriksen i NITO Nordand (Norges ingeniør og teknologorganisasjon) til oss som stiller til valg. I det følgende skal jeg svare for Venstre i Bodø, en kjærkommen anledning til å fortelle om vår kunnskapssatsing, vår teknologioptimisme og vårt hovedprosjekt de neste årene: Grønn Vekst.

Venstre mener læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring, og et viktig grep for å bedre realfagstilbudet til barn og unge i Bodø er derfor å satse på systematisk etter- og videreutdanning av lærerne. Lærere med ferskt og oppdatert faglig, pedagogisk og didaktisk påfyll vil tenne realfagsinteressen hos elevene, og gjøre bodøskolen enda bedre.

Et godt realfagstilbud handler også om rom. Tilgang til spennende læringslokaler og –arenaer gjør interessen for faget større. Bodøs First Scandinavia (FS) har utviklet en verdifull ressurs for elever over hele landet gjennom etableringen av Newtonrom. Venstre sikret FS grunnfinansiering i rev. Nasjonalbudsjett fordi dette er et unikt konsept som motiverer og vekker nysgjerrighet blant barn og unge for realfag. Slikt må vi ha mer av.

Bodø fikk i vår status som realfagskommune. Venstre vil sørge for at dette tas på alvor de neste årene, gjennom en systematisk satsing på å vekke realfagsinteressen blant barn og unge. Med interesse følger kunnskap. Realfagssatsingen skal selvsagt ikke gå på bekostning av andre fag, men være en spisset satsing som hever kvaliteten på undervisningen i realfagene.

Ingeniører og teknologer spiller viktige roller i Bodø allerede, gjennom å sikre borgerne gode tekniske tjenester. En bebudet ingeniørmangel i kommunal sektor må vi ta på alvor. Vi må fortsette arbeidet med å gjøre Bodø til en attraktiv by å bo i, slik at vi kan rekruttere teknofolket kommunen trenger. Vi må være en moderne og nyskapende kommune, som det er spennende å være ingeniør i. Vi må gi våre medarbeidere frihet til å tenke nytt og finne nye, grønne løsninger.

Venstres visjon for de neste årene er Grønn Vekst. Vi mener det er eneste farbare vei videre. I Grønn Vekst-begrepet ligger en forutsetning om at utvikling og vekst kan skje uten at jordens ressurser utarmes. Men for å få det til må vi blant annet finne nye, tekniske løsninger. Det innebærer å gå fra fossil energi til fornybar energi, fra forbruk av ressurser til gjenbruk. Det innebærer et teknologiskifte. Vi må gi ingeniører og teknologer jobber som driver frem det grønne skiftet.

Venstre vil at Bodø skal satse offensivt på innovasjon, og bli et veksthus for grønne næringer. Vi har gode forutsetninger for å vokse innenfor IT-teknologi, marin teknologi og velferdsteknologi, for å nevne noe. Et godt faglig miljø for ingeniører og teknologer i Bodø må også inkludere Universitetet i Nordland. Næringsliv, utdanningsinstitusjoner og kommunen må samarbeide om innovasjon og strategier for Grønn Vekst i Bodø. Det vil Venstre jobbe for de neste fire årene.

Venstre er teknologioptimister og har tro på fremtiden. Vår oppskrift er bærekraft gjennom Grønn Vekst. Bodø må gå foran og være en kommune som sier Ja. Og vi må være en kommune hvor både unge teknospirer og tunge fagmiljø kan utfolde seg for å sikre gode tekniske og grønne løsninger til borgerne.

Ida G. Johnsen
1.kandidat Bodø Venstre.