Opp som en bjørn, ned som en skinnfell

Stig Vaagan, leder i Hamar Venstre, (Fotograf: Monica Haugen)

Rolf Berntsen hisser seg voldsomt opp over Hamar Venstre i jernbanesaken.

Han godtar ikke vårt klare standpunkt for en jernbanefri strandsone; faktisk i så liten grad at han i to leserinnlegg på bare én uke fabrikkerer Venstre-meninger i saken.

At Berntsen og Hamar Venstre er uenige om trasévalg er naturligvis helt i orden. Imidlertid vil undertegnede gjøre det klart at Berntsens uttalelser om Hamar Venstres standpunkt i jernbanesaken er feilaktige. Berntsen gjør alvorlige feil i sin «research» i saken. I forrige uke fremstilte Berntsen det som om Hamar midt (korridor 2) er Hamar Venstres foretrukne alternativ. Dette er ikke riktig. Vi ba derfor den omtalte freelancejournalist lese programmet vårt før han uttalte seg ytterligere om meningene våre.

Det har han tydeligvis ikke gjort. I HA tirsdag 11.8.15, påstår han at korridor øst (stasjon ved Vikingskipet) er Hamar Venstres andrevalg. Jeg siterer Berntsen: «Stig Vaagan skriver at Venstre har Hamar øst som andrevalg». Hvor i all verden har jeg eller Hamar Venstre skrevet dette? Dette er rett og slett ikke sant.

For andre gang vil jeg derfor vise til programmet vårt, der vi sier at Hamar Venstre ønsker å «bevare strandsonen og Koigen slik at byen åpnes mot Mjøsa – vi sier nei til korridor 1 vest (H1)». Videre står det – og nå ber vi atter Berntsen følge med: «Hamar Venstre vil arbeide for en ny jernbanetrasé med stasjon under byen eller ved Vikingskipet». Merk «eller».

For å understreke; vi har ikke bestemt oss for om korridor midt (innendørs stasjon ved CC stadion) eller korridor øst (Vikingskipet) er alternativet vi lander på. Her vil vi se an utredningene. Det vi imidlertid er helt sikre på er at vi ønsker å bevare og utvikle strandsonen mellom nåværende jernbanestasjon, til og med Koigen. Den utviklingen mener vi best skjer med en jernbanefri strandsone. Derfor fremmet vi i kommunestyret forslag om å ikke utrede dobbeltspor i strandsonen, et forslag de andre partiene for øvrig stemte ned.

Hamar Venstre takker for muligheten til nok en gang å få fronte vårt syn i jernbanesaken. Det er godt å se at Hamar Venstre og jernbanefri strandsone er blitt en merkevare.

Av Stig Vaagan
Leder i Hamar Venstre