Svar til Gøril Anita Jensens lesebrev

Foto: Jo Straube / Venstre

APs varaordførerkandidat Gøril Anita Jensen skriver i et innlegg 12.08 om noe av det partiet vil fokusere på innen skolepolitikken de neste årene om de får makt etter årets kommunestyrevalg. (Les innlegget her: Vestvågøy sine skolebudsjett er skåret inn til beinet og dessverre er det barna som betaler prisen. )

Blant annet lover hun at AP vil innføre en Arbeiderpartistandard i skolene i Vestvågøy.

Vi i Venstre synes det er flott at flere partier enn oss nå setter fokus på skolen. De siste fire årene har vi ved flere anledninger forsøkt å sette fokus på innholdet i skolen. Mens de fleste andre partiene har vært opptatt av å kutte kostnader, har vi blant annet foreslått å få på plass en langsiktig plan for etter- og videreutdanning av lærere i vestvågøyskolen og vi har etterlyst tiltak for hva vi skal gjøre for å få nok kvalifiserte lærere i skolene våre. Læreryrket er et av de viktigste yrkene vi har. Derfor må vi rekruttere de flinkeste og mest motiverte blant oss til å bli lærere.

Læreryrket er et av de viktigste yrkene vi har. Derfor må vi rekruttere de flinkeste og mest motiverte blant oss til å bli lærere. (Foto: Jo Straube/Venstre)

Jensen forsøker i sitt innlegg å skape en illusjon av at Ap ikke har hatt makt de siste årene til å gjøre noe innenfor oppvekstsektoren. Jensen skriver: “Jeg brenner for læring og at ungene våre skal kunne gå på en skole som tilbyr personlig vekst og kunnskapsutvikling på et høyt nivå. Jeg og Vestvågøy Arbeiderparti lover at vi skal innføre en Arbeiderparti standard i skolene i Vestvågøy om vi får styre kommunen.”

Aps problem er imidlertid at de i realiteten har hatt makt de siste tre årene. Arbeiderpartiet har dannet budsjettflertall med blant andre Høyre, KrF og SV om budsjett flere år på rad og har dermed hatt alle muligheter til å prioritere skolen om det var det de ønsket. Men i stedet for å styrke sektoren, har de, som Jensen selv formulerer det, vært med på å skjære skolebudsjettet inn til beinet.
AP har vært med på å styre, det ser man nå konsekvensen av i Vestvågøyskolen.
Skal man gå inn i temaet er det naturligvis lett å stille seg bak tiltakene som Jensen skisserer. En lese-, skrive og regnegaranti er enkelt å vedta, men trolig vanskeligere å gjennomføre, det krever nemlig økonomisk handlefrihet og et ønske om å prioritere. Økt lærertetthet for å bedre oppfølgingen av elever som sliter i skolen krever flere ressurser, økonomiske ressurser og handlingsrom som det er lite av i Vestvågøy kommune.
Jeg har tidligere listet opp noe av det vi har hatt fokus på de siste fire årene. Dette er noen av tiltakene Venstre ønsker satse på for å styrke skolesektoren de neste fire årene:

– at det utvikles tydelige planer for utvikling av skolen i kommunen.

gjennomføre et eget videreutdanningsløft slik at alle som underviser i skolen i dag får formell faglig og pedagogisk kompetanse.

at spesialpedagogisk undervisning gis av pedagoger, ikke av ufaglærte assistenter.

gi opplæring til foresatte i hvordan de kan følge opp skolearbeidet og skolehverdagen på en god måte.

– bruke ressurser på å få en dialog med foresatte som ikke møter på foreldremøter eller elevsamtaler.

Les om flere av tiltakene våre her

Gøran Rasmussen Åland

2. kandidat Vestvågøy Venstre