Venstre tar levekårsproblemene ved roten

Lisbeth Haugmoen Handegard, portrett STORT I sitt motsvar den 19.august kritiserer Nina Jentoft oss for flere ting blant annet for å ikke ha forstått poenget i hennes innlegg og at vi ikke ønsker skatteøkning i nedgangstider. Venstre skrev forslaget sammen med Arbeiderpartiet om behovet for støtte fra nasjonale myndigheter til en levekårspakke for deler av Arendal. Samtidig må vi se at vi må handle nå for å løse levekårsutfordringene, vi kan ikke vente på hjelp fra staten.

Heldigvis var det ingen kritikk fra Jentoft knytta til tiltakene Venstre allerede gjennomfører i stortinget eller går til valg på. Venstre har fått gjennomslag for gratis kjernetid i barnehagen for 4- og 5-åringer i familier med lav inntekt. Venstre i Arendal går til valg på å bruke mer ressurser tidlig i skoleløpet og i barnehagen, slik skal vi gi alle elever en god sjanse til å forme sitt eget liv.

Jentoft skriver videre om viktigheten av arbeid for å forbedre levekår. Venstre er enige i at deltakelse i arbeidslivet er viktig for å sikre gode levekår til alle. Dette perspektivet er hovedgrunnen til at vi gikk inn for endringer i arbeidsmiljøloven, slik at flere kan få prøve seg i arbeidslivet. Jentoft kritiserer Venstre for å ha vært med på å redusere skattenivået i Norge. Forskjellen på Arbeiderpartiets og Venstres skattepolitikk er i det vesentlige at Venstre vil bruke også skattepolitikken til å premiere miljøvennlig atferd, og at vi vil stimulere særlig små og mellomstore bedrifter.

Utfordringene med den økende arbeidsledigheten i Norge i dag kan ikke bare løses ved høyere offentlig pengebruk, de løses både ved omstilling og økte offentlige investeringer i dårlige tider. Før sommeren kom Venstre stortingsgruppe med en tiltakspakke som koster 2,5 milliarder for å skape 50 000 nye grønne arbeidsplasser. Tiltakene handler både om å bygge ut miljøvennlig infrastruktur raskere, men også om å gjøre det enklere å skape grønne arbeidsplasser. Vi foreslår f.eks. å fremskynde bygging ladestasjoner for EL-bil og gode sykkelveier og kollektivløsninger. Dette vil kunne gi nye arbeidsplasser raskt. Videre foreslår vi å fjerne arbeidsgiveravgiften de tre første årene for nystartede bedrifter med mindre enn fem ansatte. Et slikt gjennomslag vil gjøre det langt lettere å skape nye arbeidsplasser. Etter å ha vært alene om å snakke om behovet for grønt skifte i nesten 20 år har Venstre sammen med KrF og regjeringen fått til et større grønt skatteskifte i løpet av 2 år, enn det de rødgrønne klarte på 8 år. Et grønt skatteskifte innebærer at det blir mer lønnsomt å arbeide og at det blir dyrere å gjennomføre handlinger som skader miljøet og framtida. Venstre vil fortsette å gjøre det stadig mer lønnsomt for forbrukere og bedrifter å ta grønne valg, slik kan vi senke klimagassutslippene og skape nye arbeidsplasser.

Jentoft ber Venstre om å ta ansvar for Arendals skakkjørte økonomi. Er det noen som har tatt ansvar og også hatt mot til å ta upopulære avgjørelser for å tenke langsiktig økonomisk, er det Venstres bystyregruppe. Vi har også tatt ansvar for utgifter Venstre ikke har tatt initiativet til å påføre kommunen, som for eksempel en altfor stor Stuenes skole. Selvsagt har vi ansvar for den dårlige økonomien, som alle andre partier inkludert Arbeiderpartiet som har sittet med makt. Vi må samtidig huske at Arbeiderpartiet i 2013 og 2014 foreslo en høyere pengebruk enn Venstre og posisjonen. Pengene skulle de hente fra Arendal kommunes pensjonskasse.

Venstre vil at Arendal kommune skal ta tak i levekårsutfordringene, gjerne med hjelp fra staten. Vi ser samtidig at de fleste grepene må gjøres gjennom knallharde prioriteringer. Derfor vil vi prioritere mer ressurser til oppvekstområder med særlige levekårsutfordringer. Derfor vil vi legge ned Eydehavn skole for å bruke mest mulig penger på undervisning og minst mulig på bygg og administrasjon. Venstre håper selvsagt på mer penger fra staten, men vi vil komme i gang med kampen for bedre levekår framfor å vente.

Jacob Handegard, Ungdomskandidaten til Venstre i Aust-Agder

Lisbeth Haugmoen Handegard, 5.kandidat til Arendal Bystyre fra Venstre