Barn og unges kunstsenter på Alby

Kunst ved kulturhuset, Foto: Astrid Larsen.

Punkt Ø har utarbeidet planer for et formidlingssenter for kunst på Alby. Høyre og Venstre vil støtte disse planene fordi vi mener det er viktig for kunstbyen Moss. Senteret vil både kunne bli et unikt tilskudd til byens oppvekstmiljø og inngå som en arena for den kulturelle skolesekken.

Bygget er planlagt gjennom opprusting av vognskjulet/hønsehuset på tunet til Alby. Høyre og Venstre vil at kommunen skal bidra med inntil 2 millioner kroner for å få bygget på plass. Dersom også staten og fylkeskommunen bidrar med tilsvarende beløp, kan det være mulig å få det ferdig til Punkt Ø/Galleri F-15 sitt 50-års jubileum i 2016.

Dette vil være et løft for Punkt Ø og formidling av kunst til barn og unge. I tillegg vil det jo være en stor gave til Moss by gjennom en flott opprusting av området vårt på Alby. Gaver vil finansiere halve utbyggingen og da er det en billig investering at Moss kommune tar 1/3 av den siste halvdelen.

– Vi gir her en unik mulighet til inkludering og opplevelser for alle barn og unge, og det er viktig. I tillegg vil Alby bli enda mer tilgjengelig for alle, sier Sindre W. Mork (V), leder av skole, oppvekst og kulturutvalget.

Se artikkel på nettsidene til Moss Dagblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**