Ordførervalget i Verdal

Brita Kleven Thorsvik, Foto: Ole Alexander Kirknes
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I et lokalvalg er i utgangspunktet alle som partiene har satt på førsteplass, aktuelle som ordfører etter valget.

Det er ikke slik i Verdal at bare en person er kvalifisert som ordfører, og at alle andre utfordrere vil bli en katastrofe for kommunen. Også Bjørn Iversen, Ap, kan erstattes av andre gode kandidater. Også i andre kommuner er det kamp om hvem som skal bli ordfører.

I Verdal Venstre har vi valgt å ikke kjøre fram vår førstekandidat som utfordrer til ordførervervet. Vi har flagget at vi inviterer alle som i dag er i mindretall i kommunestyret til å samle oss om en kandidat, Marit Voll Sp, for å sikre brei støtte for et skifte.

Vi mener at både Iversen og Voll, vil kunne fylle jobben som ordfører, men med ulik måte å utføre rollen på. Begge har brei erfaring fra lokalpolitikken. Begge kjenner kommunen godt og hvilke utfordringer vi står ovenfor.

Bjørn Iversen har gjennom 10 år vist hvilke områder han er opptatt av og hvilke han vier mindre oppmerksomhet. Marit Voll har mer fokus på landbruk, helse og omsorg, på folks levevilkår og grønne verdier, enn det vi synes å se fra nåværende ordfører. Samtidig har vi erfart de siste 4 årene at det er fruktbart å diskutere saker med Sp og de øvrige mindretallspartiene. Det er utvist stor respekt for hverandres egenart og en blir lyttet til uavhengig av størrelse på parti. Det er positivt for folkestyret.

Når Marit Voll i dette valget framhever viktigheten av å vitalisere kommunestyret og at hun ønsker å gjøre arbeidet som folkevalgt mer meningsfylt, harmonerer det svært godt med det Venstre står for. Det synes ikke som nåværende ordfører har fokus på dette.

Et lokalvalg er et valg om verdier og veivalg, men det er også et personvalg. Det at vi foretrekker en ny ordfører betyr ikke at nåværende ordfører nødvendigvis har gjort oss noe eller gjør en for dårlig jobb. Men vi tror kommunen er tjent med en ordfører med andre personlige egenskaper og med fokus på utfordringer som er mer sammenfallende med det Venstre er opptatt av.

Stemmer du på Venstre stemmer du på våre verdier og det vi ønsker å få gjennomført. Samtidig har vi fortalt deg at du også stemmer for ønske om et ordførerskifte.

Noen parti sier de vil vente til etter valget med å si hvilken ordfører de vil stemme på. For noen velgere betyr ikke ordførervalget noe, det er andre forhold som er viktige for dem. Om du ønsker ny ordfører, tar du sjansen på å stemme på et parti som ikke har tatt stilling til hvem som bør bli vår ordfører etter valget?

Brita Kleven Thorsvik, 1. kandidat Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**