Steinkjer inn i en ny tid!

Faksimile fra Steinkjer-Avisa 28/8-15, Foto: Hans B. Kulstad

Hvis vi skal forlange at næringslivet omstiller seg, at det skal skapes nye arbeidsplasser langt unna petroleumssektoren og at vi skal forske mer, er det da riktig at kommunesektoren står på stedet hvil?

Venstre har vedtatt sitt partiprogram for 2015-2019 i Steinkjer. Programmet er omfattende og peker ut en ny kurs. Grønn byutvilking, innovasjon, trygg oppvekst for barn og folkehelse er noen av våre viktigste saker.

Det er en ekstrem mulighet som ligger foran oss i kommuneorganiseringen i Trøndelag. Vi har et valg mellom å la alt være som før eller vi kan velge en innovativ vei. Vi har mulighet til å slå sammen kommunene i Steinkjerregionen. Vi har lite å tjene på å konkurrere med hverandre i en tid som krever samhold og felles strategi. Spørsmålet er om vi står bedre samlet enn om vi står hver for oss når vi skal møte morgendagens utfordringer. Jeg er ikke i tvil om svaret.

Vi ser allerede de menneskeskapte klimaendringene. Selv togradersmålet gir krisevirkninger. Overstiger vi togradersmålet er det katastrofe i følge forskerne. Venstre vil at Steinkjer skal bli en av Norges fremste kommuner på klimapolitikk. Vår visjon er at hensynet til miljø og klima skal være styrende for Steinkjer sine prioriteringer i alle sammenhenger. Gjennom vårt program lanserer vi en mengde små og store forslag til hvordan kommunen skal dreies i mer klimavennlig retning. Om Steinkjer skal kjennetegnes som en grønn by, må Venstre gå i bresjen.

I de kommende årene må vi som nasjon legge til rette for at vi skaper nye arbeidsplasser utenfor petroleumssektoren. Det vil i tiår framover fortsatt være en sterk olje- og gassektor i Norge, men innen 10-15 år vil kun de aller største oljefeltene våre være lønnsomme. Aktiviteten vil begrense seg selv. Her ligger et hav av muligheter, også for Steinkjer. Den nye veksten, de nye arbeidsplassene skapes hovedsakelig utenfor dagens dominerende sektor. I kjølvannet av oljen ligger et hav av grønne muligheter, grønn vekst. Dette må Steinkjer utnytte.

Morgendagens arbeidsplasser er ikke skapt enda. Omstilling handler om at dagens virksomheter i større grad legger bærekraftsperspektivet til grunn. Men innovasjon handler også om å slippe gründerne fram. Venstre vil legge til rette for at de verdifulle ideene ikke blir drept i startfasen. Vi gir gründeren verktøy og sosiale rettigheter og støtter opp om et godt, men skjørt næringsliv i Steinkjer.

Venstre ønsker at byutviklingen i Steinkjer skal være grønn. Grønn byutvikling favner bredt og handler om friluftsliv, folkehelse, et bredt spekter av aktivitet for alle og å legge til rette for miljøvennlige valg til beste både for kommunen og borgerne. Moderne, attraktive byer er grønne. Gjennom en grønn profil øker vi bolysten for våre innbyggere og gjør oss attraktiv for tilflyttere og turister. Det grønne perspektivet har de senere år vært forsømt i Steinkjer. Venstre går nå i bresjen.

Vi har kanskje undervurdert kulturnæringens betydning når vi skal skape nye arbeidsplasser. Både innen de tradisjonelle kulturinstitusjonene, selvstendige produksjonsmiljøer og selvstendige kunstnere ligger det store muligheter. Å få realisert Prosjekt Jacob vil være det viktigste bidraget for å sikre en moderne kulturinstitusjon til glede for hele Trøndelag. Samtidig starter vi i kommende periode planleggingen av nye Dampsaga. Området må fylles med aktivitet og det foreligger allerede i en tidlig fase flere interessante ideer for området. I tillegg må vi fortsette å støtte opp om floraen av festivaler og arrangementer som etter hvert har slått rot i kommunen. Disse gjør oss attraktive.

Vi skal skape et flott bymiljø for alle. Kreative ildsjeler både hos kommunen og blant frivilligheten har de senere år utviklet kommunen i positiv retning, men potensialet er fortsatt stort. Spesielt langs fjorden og elva. Venstre ønsker en egen fjordbyplan for kommunen som i større grad sikrer allmennheten tilgang til fjordnære områder med promenader og uteromrom som legger til rette for aktivitet. Vi skal utvikle byen i en grønn retning, samtidig vil Venstre også være garantisten for at det historiske i sentrum tas vare på.

Venstre skal være bymiljøpartiet som har vært kjennetegnet vårt lenge, og vi skal være det framtidsrettede sosialliberale partiet som også satser på innovasjon og næringsutvikling, fornybar energi, folkehelse og trygg oppvekst for barn i kommunen. Programarbeidet har vært omfattende og vi peker nå, gjennom et 24 siders program, ut en retning hvor vi både er gjenkjennbare, fornyende og innovative. Venstre er klare for å ta Steinkjer inn i en ny tid.

Tor Arne Garnvik
Ordførerkandidat