En skole for kunnskap og like muligheter

I Sigdal skal alle ha mulighet til å utnytte sine evner og sin skaperkraft. Skolen og barnehagen er en viktig bærebjelke i lokalsamfunnet.
Venstre vil jobbe for å opprettholde og styrke dagens skolestruktur. Kommunen må gå i dialog med de foreldredrevne barnehagene for å hjelpe til i en vanskelig situasjon (for få barn og dermed dårligere økonomi)

BYRÅKRATIET I SKOLEN MÅ BEGRENSES. TIDSTYVENE MÅ BORT
Venstre vil begrense byråkratiet i skolen til et minimum. Vi vil derfor gjenta vårt forslag fremmet i 2011 om en lokal utredning i Sigdal for å finne ut hvordan skolene kan begrense dokumentering og rapportering. Venstre mener at dette kan frigjøre tid som kan brukes til elevenes utvikling og læring.

SKOLEN SKAL VÆRE GRATIS
“Gratisprinsippet” i skolen fungerer ikke slik det skal. Vi ser i praksis at ekskursjoner, skoleturer og andre aktiviteter ikke gjennomføres uten at det mottas gaver fra foreldre. Leirskolen for 7. klasse og internasjonaliseringsarbeidet ved Sigdal ungdomsskole bør dekkes gjennom dugnad og kommunale midler.

FOREBYGGING MÅ STYRKES
Vi ser dessverre at flere av våre elever sliter med psyko-sosiale utfordringer som går ut over elevenes utvikling og læring. Venstre ønsker å styrke skolehelsetjenesten ved skolene i bygda.

PRAKTISKE FAG (HÅNDVERKSFAG) MÅ INN I SKOLEN
Sigdal er ei bygd der praktisk kunnskap og arbeid er etterspurt og høyt verdsatt. Venstre ønsker å stimulere til økt samarbeid mellom skolene og næringslivet i bygda.

SPESIALUNDERVISNING MÅ STYRKES. NULLTOLERANSE MOT MOBBING
Venstre vil ha større fokus på tidlig innsats når vi ser at elever sliter sosialt eller faglig pga. spesifikke vansker som f.eks. dysleksi eller ADHD. Her må det settes inn utredning og spesialundervisning på et tidlig tidspunkt i elevens skoleløp.
Venstre ønsker å følge aktivt med på skolenes arbeid for å forebygge og avdekke mobbing på et tidligst mulig tidspunkt. Skolepolitikerne må hvert år evaluere skolenes tiltaksplan mot mobbing. Vi skal ha nulltoleranse mot mobbing i Sigdal.

SFO TILPASSET ELEVENE OG FORELDRENES BEHOV
Venstre vil legge til rette for samarbeid mellom skole, SFO og det lokale kultur- og idrettslivet i bygda. Vi ønsker et SFO som er tilpasset barnas og foreldrenes behov.

KVALITET I BARNEHAGENE
Venstre gir vår fulle støtte til drifta av de foreldredrevne (private) barnehagene i bygda. Dugnadsarbeidet foreldrene gjør for å opprettholde drifta, sparer kommunen for store utgifter. Sigdal Venstre ønsker å stimulere til rekruttering av førskolelærer og etablere et kvalifiseringsprogram for ufaglærte i barnehagene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**