Et framtidsretta og offensivt Sigdal

Skal Sigdal ha mulighet til å overleve som egen kommune i framtida, må kommunen trekke til seg langt flere innbyggere.

Nøkkelord her er å få ungdom som tar utdanning og flere kvinner til å bosette seg i bygda. Vi må skaffe flere arbeidsplasser og gode boligtilbud og samtidig profilere Sigdal som en gunstig pendlerkommune. Å bedre de sosiale ordningene for gründere og å få på plass høyhastighetsnett (fiber) vil være nødvendig for å lykkes. Skal det ”lyse i alle glas”, må vi ha tilbud som er bedre enn i andre distriktskommuner.

PROFILERING AV SIGDALS KVALITETER UTAD
Venstre vil at kommunen skal fokusere på å profilere alle gode kvaliteter ut mot potensielle nye innbyggere. Prosjekt ”Bo-og blilyst” i Sigdal har i stor grad lagt vekt på oppbygging av egen identitet og stolthet. Nå er det på tide å vende blikket ut av bygda og i større grad promotere fordelene ved å bo landlig i vår kommune.

SATS PÅ GRÜNDERE
Venstre vil presse på overfor Regjeringen for å sikre at folk som starter egen bedrift, blir likestilt med lønnsmottakere når det gjelder trygderettigheter og andre sosiale ordninger.
Verdiene må skapes før de kan brukes. Derfor vil Venstre gjøre det lettere å starte egen virksomhet. Venstre vil arbeide for en nærings- og nyskapingspolitikk som hjelper gründere og småbedrifter fram. Ordføreren skal prioritere hjelp til – og møter med – næringslivet framfor å delta på konferanser utenfor kommunen.

NÆRINGSLIVET – GRUNNLAGET FOR GODE TJENESTER
Venstre vil stimulere til nyskaping. Like viktig er det å slå ring om – og å støtte – eksisterende næringsliv. Går det bra i næringslivet, har vi råd til sterkere offentlig satsing. Går det dårlig, må det ofte strammes inn i kommunens budsjetter. Derfor er næringslivet så viktig for å skape velferd og gode kommunale tjenester. Venstre vil støtte opp om – og stimulere til – videreutvikling av næring og arbeidsplasser i fjellet. Vi vil fjerne eiendomsskatten på verker, bruk, hus og hytter som flertallspartiene Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Høyre har innført.

FIBER TIL HELE SIGDAL
Venstre vil arbeide for at fiberbredbånd skal bli tilgjengelig for hele bygda. Fiberbredbånd er kommunikasjonsvei for morgendagens næringsliv og blir stadig viktigere ved spørsmål om nyetableringer av bedrifter. Venstre vil arbeide for at det kan strekkes fiberkabel fram til husstander og bedrifter. Siden private bedrifter ikke ser det som økonomisk bærekraftig å bygge ut fibernettet, vil Venstre ta initiativ til at kommunen skal iverksette et prosjekt for eksempel i samarbeid med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet for å bygge ut fibernettet i hele Sigdal.

NYTT BOLIGFELT I NEDRE DEL AV BYGDA
Kommunen må være en aktiv pådriver overfor grunneiere og søke et positivt samarbeid med tanke på grunnavståelse til nye boligfelt i nedre del av bygda. Dette er svært viktig mht. til bosetting (yngre mennesker og pendlere). Det bør også være aktuelt å vurdere utbygging i samarbeid med private grunneiere. Teknisk etat skal prioritere arbeidet med å hjelpe potensielle utbyggere på alle mulige måter.

SPREDT BOLIGBYGGING
Venstre vil også fortsette å arbeide for spredt boligbygging. Det skal fortsatt være mulig å selge inntil tre hustomter uten at det må utarbeides reguleringsplan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**