Folk først – nei til eiendomsskatt

Kommunestyret har, helt unødvendig, vedtatt å innføre eiendomsskatt for næringslivet, hus og hytter i hele kommunen. Venstre har konsekvent stemt mot dette.

Innføring av eiendomsskatt kom som ”lyn fra klar himmel”. Spørsmålet er ikke drøfta med innbyggerne, og det har ikke vært noen form for høring. Derfor mener Venstre at vi bør ha en folkeavstemming om eiendomsskatt i løpet av høsten. Uansett vil Venstre følge opp saken og foreslå at det nye kommunestyret sier nei til å kreve inn eiendomsskatt i 2016. Venstre har gjennom flere år lagt fram budsjettforslag som viser at det er unødvendig å innføre eiendomsskatt for å kunne gi gode og verdige velferdstjenester. Her viser vi til vårt politiske regnskap.

Vi registrerer at andre partier hevder at det ikke er mulig å endre vedtaket om eiendomsskatt.
Vårt svar er: Der er fullt mulig. Og til flere stemmer Venstre får ved valget, til større kraft har vi til å få kommunestyret til å snu i positiv retning.

GODE VELFERDSTJENESTER UTEN EIENDOMSSKATT
Venstres årlige budsjettforslag viser at det kan gis minst samme tjenester innen oppvekst og helse som i dag uten å innføre eiendomsskatt. Kommunen leide i fjor inn Agenda Kaupang for å vurdere arbeid og pengebruk. Den viser at kommunen kan vinne inn mange millioner kroner på å organisere arbeidet bedre og ved å drive smartere og mer effektivt. Helse-og sosialsektoren er i gang med denne prosessen. Den gir resultater. Kommunen gikk med et solid overskudd i 2014 og regnskapsrapporter for 2015 viser positive tall. I en slik situasjon er det ingen mening i å legge en straffeskatt på innbyggerne.

VENSTRE INVITERER TIL TVERRPOLITISK SAMARBEID
Venstre vil invitere det nye kommunestyret til en tverrpolitisk dugnad der vi går kritisk gjennom hele kommunens aktivitet. Vi er overbevist om at en slik gjennomgang vil få flere partier til å innse at det er mulig å drifte hele kommunen på en slik måte at vedtaket om eiendomsskatt kan trekkes tilbake.
Fortsatt bruk av varme hender på Sigdalsheimen og en skole vi kan være stolt av, er ikke avhengig av innkreving av eiendomsskatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**