Helse og omsorg

Alle innbyggere skal kjenne seg trygge på å få hjelp og omsorg når det er nødvendig. Vi skal gi gode og verdige tjenester.
Venstre vil opprettholde hjemmehjelp og hjemmesykepleie på minst like godt nivå som i dag. Sigdal har en god eldreomsorg, men den kan bli bedre. Alle som ønsker plass på institusjon eller i bofellesskap, bør få det. De som vil bo hjemme, skal ha god hjelp og daglig tilsyn.
Det er viktig å videreføre ordningen med ambulerende vaktmestertjeneste. Jordmor i full stilling skal opprettholdes. Gode og verdige tjenester er fullt mulig å oppnå uten å måtte innføre eiendomsskatt.

UTBYGGING AV SIGDALSHEIMEN OG FLERE OMSORGSBOLIGER
Kommunen gjennomfører et stort løft med bygging av nye omsorgsboliger og utvidelse av Sigdalsheimen med lindrende enhet. Helse og sosial er i gang med omgjøringer som frigjør penger til drift av den nye avdelinga. Det kan likevel bli behov for tilførsel av friske penger.

FOLKEHELSE
Venstre vil være en pådriver for å få kommunen til å engasjere seg sterkere i folkehelsearbeid. Mer fysisk aktivitet i barnehage og skole står sentralt i et slikt opplegg. Det er også viktig at alle ledd i kommunen har fokus på trim og aktivitet for ulike aldersgrupper. Her bør det søkes tettere samarbeid med idrettslag og andre frivillige organisasjoner.

SOSIAL OG BARNEVERN
Kommunen skal ha et godt utbygd apparat og gi gode sosiale tilbud. Personer som etter loven har krav på hjelp, skal få det! Det er samtidig viktig at det er fokus på å få folk i arbeid, og at det kontinuerlig er kontroll med utbetalingene. Barnevernet (felles med Modum) gjør en viktig jobb, men har over flere år brukt mye mer penger enn budsjettert. Venstre vil arbeide for bedre kontroll av pengebruken og større innsyn i hvordan pengene blir brukt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**