Samferdsel – veger

Venstre vil opprettholde kommunale tilskudd til private veger, og det må også prioriteres mer midler til de kommunale vegene.
Bedre veistandard er svært viktig, ikke minst med hensyn til næringslivet og satsing på reiseliv og turisme.

NYTT PROSJEKT: OPPRUSTNING AV SIGDALSVEGEN (FV. 287)
Sigdalsvegen (Fylkesvei 287) har over flere strekninger altfor dårlig standard. Her må det tas nye og kraftfulle initiativ overfor fylkeskommunen. Konkret forslag fra Venstre: Sigdal må få lov av fylket til å forskuttere utbedring av hovedveien slik vi gjorde, etter sterkt press fra Venstre i fylkestinget, med strekningene Prestfoss-Sandsbråten og Hole-Foss bru for noen år siden. Vi har penger i reserve (kompensasjonspenger for høgere arbeidsgiveravgift) som vi i samarbeid med Sigdal Kjøkken AS kan bruke til å dekke renter på lån i forskutteringsperioden. I tillegg må vi som kommune stå sterkere på overfor fylkeskommunen når det gjelder opprustning og vedlikehold av de andre fylkesveiene i kommunen.

NY AVKJØRING RV. 35 – TOGSTOPP I ÅMOT OG VIKERSUND
Det er ennå ikke avsatt penger, verken til ny rv. 35 Hokksund-Åmot eller til avkjøring mot Sigdal i Regjeringens gjeldende langtidsplan (NTP) for riksveger. Her er det viktig at kommunen viser engasjement mot både fylkeskommunen og staten. Venstre mener også at kommunen må være en aktiv pådriver for å få i gang lokaltog mellom Vikersund og Hokksund med stopp på Åmot.

BEDRE BUSSFORBINDELSE
Venstre støtter initiativ overfor fylkeskommunen for å bedre bussforbindelsen til og fra Sigdal og Eggedal og innad i kommunen. Dersom det skal lykkes å få et nytt tilbud på plass, må kommunen vise større vilje til å delta med midler (spleiselag).

VEGNAVN OG ADRESSERING
Sigdal er en av svært få kommuner i landet som ikke har fått merka veger og hus. Dette er en hemsko for Posten, legevakt, men også for reiseliv og turisme. Vegnavna er klare, men det mangler finansiering. Venstre vil ha framdrift.

SYKKELVEGER
Venstre vil arbeide for at Sigdal kan bli landkommunen der vi kan slippe barna våre ut på trygge sykkelstier, slik de kan det i byer og tettsteder. Det må legges framdriftsplan for arbeidet, og det må arbeides aktivt for at Sigdal får mer midler fra staten/fylkeskommunen til dette arbeidet. Venstre på Stortinget har fått gjennomslag for at kommuner kan søke om ekstra midler til dette. Utbygging av sykkelstier vil også kunne føre til bedre helse hos alle som ønsker å sykle til skole og jobb.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**