Et arbeidsliv som setter folk først

Portretter, Venstre LM 2015 Arne Ivar Mikalsen Foto: Jo Straube / Venstre, Foto: Jo Straube

Mikalsen og Johansen Som mange andre samfunnsaktører har også Fagforbundet i Nordland stilt spørsmål til de politiske partiene i forkant av årets kommune- og fylkestingsvalg. Fagforbundets spørsmål spenner fra skolestruktur via kommune- og regionreform til arbeidsmiljøloven. Her utdyper vi i Nordland Venstre vårt syn på spørsmålet: «Vil ditt parti at fylkeskommunen skal følge arbeidsmiljøloven fra 2005 og ikke benytte seg av de forverringer som ligger i den reviderte arbeidsmiljøloven?». Nordland Venstre går inn for at fylkeskommunen skal følge det gjeldende lovverket. Vi anser endringene av arbeidsmiljølovene som ei forbedring, ikke ei forverring.

For Venstre var fire prinsipper meget viktige å få inn: Folk skal ha større fleksibilitet i styringen av arbeidsdagen sin, samtidig som de beskyttes fra utnyttelse. Flere må få mulighet til å komme seg i arbeid. Regelverket for privat og statlig sektor må være likt. Loven må passe dagens arbeids- og næringsliv.

I avtalen åpnes det for en generell adgang til midlertidige ansettelser inntil 12 måneder, samtidig som makslengden på midlertidige ansettelser etter dagens modell reduseres fra 4 til 3 år (unntak for sammenhengende prosjektstillinger). Det innføres en karenstid for å beskytte mot seriebruk av midlertidige stillinger. Her har Venstre fått gjennomslag, etter mange års arbeid. Midlertidig ansettelse kan være en god vei inn i arbeidslivet for mange, for eksempel nyutdannede, innvandrere og mennesker med funksjonsnedsettelser. For oss har det vært viktig å jobbe for at færre skal stå utenfor arbeidslivet.

Arbeidslivet har gjennomgått store forandringer siden arbeidsmiljøloven ble innført. Mange ønsker seg mulighet til å tilpasse arbeidsdagen til familielivet, for eksempel ved å jobbe lengre noen dager og ha fri andre dager. Gjennom den nye arbeidstidsavtalen utvider vi muligheten til å inngå lokale avtaler om arbeidstid, uten å endre bestemmelsene om maksimal arbeidstid gjennom året. Vi fikk fjernet mulighetene for arbeidsgiver til å pålegge mer overtid samtidig som vi har gitt arbeidstilsynet myndighet til å føre tilsyn med midlertidige ansettelser, hevet strafferammen for brudd på arbeidsmiljøloven og allmenngjøringsloven og styrket varslervernet.

I dag er det store forskjeller i hvordan midlertidige ansettelser praktiseres i statlig og privat sektor. Det er ingen grunn til at folk skal gå år etter år i vikariater i f.eks. universitets- og høyskolesektoren, bare fordi de er underlagt et annet regelverk. Bruken av midlertidige stillinger i statlig sektor er skyhøyt over bruken i privat sektor og dette må nå ned.

I Venstre er vi opptatt av at flest mulig får mulighet til å komme inn i arbeidslivet og fellesskapet. Å være økonomisk uavhengig er en verdi i seg selv. Dette skaper bedre helse og bedre trivsel. En reform av arbeidsmiljøloven var påkrevd for å tilpasse loven til dagens arbeidstakere, gi flere mulighet for å delta i arbeidslivet og for å ruste norsk arbeidsliv til framtidas utfordringer.

Arne Ivar Mikalsen og Anja Johansen, Nordland Venstres toppkandidater til fylkestingsvalget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**