Fiber for folk og fe

Bjørn Petter Vennesland Kysnes
Foto: Evje og Hornnes Venstre

Før ferien vedtok kommunestyret i Evje og Hornnes kommune en såkalt støtteordning for utbygging av fiberbredbånd i kommunen. Dette er en ordning som vil gjøre det mulig for husstander å søke utbyggingsstøtte fra kommunen, men som forutsetter en egeninnsats gjennom å betale en egenandel eller gjennom dugnadsarbeid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Denne støtteordningen er noe Evje og Hornnes Venstre har programfestet, og vi kommer til å følge opp at ordningen blir tatt i bruk, slik at også innbyggere i utkanten av kommunen får ta del i den digitale fremtiden.
Bredbåndpolitikk er kanskje ikke den mest spennende politikken vi har i kommunen, men kan likevel ha stor betydning for kommunen fremover, og fravær av god bredbåndsdekning kan bli negativt for deler av kommunen.

En sektor som kan dra nytte av raskt bredbånd, er jordbruket. Såkalte “digitale fjøs” kan gjøre bonden mer effektiv og fleksibel, og sørge for en tryggere drift for både folk og fe. Andre som kan ha stor nytte av dette, er pendlere som har tilgang til hjemmekontor. I tillegg er det enkelte yrkesgrupper som har heldigital arbeidsplass, der mesteparten av arbeidet kan gjøres hjemmefra.

Utbygging av fiber til husstander sikrer at innbyggere kan få det samme digitale kulturtilbudet som i storbyer, og at vi kan ta del i fremtidens tjenester og tilbud. I både Valle og Bykle har kommunen hatt en mer aktiv rolle i utbyggingsprosessen, og de har derfor en langt bedre dekningsgrad utenfor sentrum enn her i kommunen.

Jeg håper at flest mulig innbyggere vil ha nytte av dette, og vil oppfordre de som ønsker å ta del i denne prosessen å gå sammen med naboene, og lage liste over de som ønsker å installere fiber hjemme. Listen kan så overleveres til utbyggere, for eksempel Altifiber (tidligere Agder Breiband) og Telenor, som så kan gå gjennom prosjektet for å se om det lar seg gjennomføre.

Bjørn Petter Vennesland Kysnes

4. kandidat og styremedlem, Evje og Hornnes Venstre