Vi vil prioritere svømmeanlegg!

I Telemark er det 18 kommuner, og kun fire av dem har ikke kommunale svømmebasseng. Dette gjelder Hjartdal, med 1.594 innbyggere, Kviteseid med 2.466 innbyggere, Drangedal med 4.111 innbyggere og Bamble med 14.140 innbyggere. Av Telemarks 18 kommuner er Bamble er den tredje mest folkerike kommunen. Når eksempelvis Fyresdal klarer å få plass et svømmebasseng for sine 1.298 innbyggere burde vel Bamble også klare det.

”Men vi har jo Badeparken og kort vei til gode muligheter for å svømme hele sommeren langs kyststripen vår” er en forklaring mange av oss har hørt på hvorfor vi ikke har en svømmehall. Badeparken er et flott anlegg. Men den er absolutt ingen svømmehall. Badeparken er et fint sted å ta med barna for å bade, men den er ikke egnet som et sted kommunen kan sørge for svømmeopplæring av barna. Badeparken er et kommersielt drevet foretak, som i likhet med andre private aktører, skal levere overskudd. En familie på fem må betale 595,- kr for å komme inn i helga. For mange familier er dette rett og slett for dyrt. I alle fall for dyrt til å avlegge regelmessige besøk. Alle barn bør få de samme mulighetene til å lære seg å svømme. Og spesielt når man bor så nær sjøen som det vi gjør i Bamble. Kyststripen vår kan ikke være en unnskyldning for ikke å bygge svømmehall. Den bør tvert i mot være et argument for å bygge svømmehall. Omgitt av så mye vann, bør vi ta ansvar for at barna er trygge i nærheten av sjøen.

Svømmeundervisningen i skolen

Tall fra Svømmeforbundet og Gjensidigestiftelsen viser at bare om lag halvparten av barn under 10 år kan svømme. Mange foreldre velger å betale for svømmeundervisning for sine barn, istedenfor å stole på at svømmeundervisningen i skolen skal være tilstrekkelig.

Vinteren 2009 publiserte Synnovate en undersøkelse på oppdrag av Norges Svømmeforbund og Redningsselskapet om norske 5. klassinger sin svømmedyktighet. Resultatet viste at 49 prosent kunne svømme 200 meter uten flytemiddel. 76 prosent svarte at de lærte å svømme av foreldrene eller på svømmekurs.

Sammenlikner vi oss som nasjon med våre naboland, har vi et stykke vei å gå. På Island er 99 prosent av 10-åringene svømmedyktige og i Sverige ligger prosenten på 97. I Danmark kan 70 prosent av elevene svømme 200 meter eller lenger.

Læreplanen sier at elevene skal være svømmedyktige og trygge i vann etter 4. årstrinn. Et minimumskrav er 10 timer svømmeundervisning. I dag er det stor forskjell på hvordan dette følges opp. Bamble kommune har valgt å leie halltid til svømmeopplæringen i nabokommunen Porsgrunn. Vi frakter elevene i buss til Heistad og elevene får 10 svømmeøkter i Heistadhallen i løpet av 10 år i grunnskolen.

Hva er suksessfaktorer for god svømmeopplæring?

Først og fremst må elevene i grunnskolen ha tilgang til basseng. Det sies videre at elevene bør ha rundt 40 skoletimer for å bli svømmedyktige, og disse timene bør gjennomføres mest mulig konsentrert. Som alt annet som skal læres, handler også svømmeopplæring om kvantitet. Øvelse gjør mester! I tillegg bør det selvsagt være kvalifiserte svømmelærere.

Mange brukergrupper

Tenk også hvilke andre brukergrupper som ville ha stor glede av et svømmeanlegg i Bamble. Et anlegg burde i tillegg til basseng for svømmeopplæring kunne innehold basseng for terapibad, babysvømming og vannsport.

Det varme vannet i et terapibasseng gjør et slikt bassenget spesielt godt egnet for babysvømming, som terapitrening for folk med leddsykdommer og for eldre mennesker.

Bamble Venstre ønsker at kommunestyret skal gjøre et vedtak om at det skal bygges et svømmeanlegg i Bamble. Anlegget bør plasseres i på et idretts- og fritidssenter som Bamble Venstre ønsker skal bygges på Grasmyr.

Stian Tangen

Listekandidat Bamble Venstre