Trafikksikkerheten langs Fv. 72

Fv 72 ved Stamphusmyra, Foto: Skjesol/Innherred

Venstre er bekymret for trafikksikkerheten langs FV72. Veien er i svært dårlig stand på grunn av manglende vedlikehold. Sprekker i asfalten og dype hjulspor er en gjenganger, i tillegg til at den er svingete og delvis uoversiktlig. Venstre ønsket i forbindelse med behandling av trafikksikkerhetsplanen for 2016-2020 i siste kommunestyre å få en ny gjennomgang av prioriteringene knyttet til gangveiene langs FV72. I planen er tiltakene prioritert som nr 9, 15 og 16. Venstre mener at disse tiltakene må prioriteres høyere fra kommunens side.

Bakgrunnen for at vi ønsket en ny vurdering er en stor økning av trafikk langs veien både av privatbiler og tungtransport, samtidig som det har vært en kraftig økning av kalktransport fra Tromsdalen det siste året. Tidligere års uttak fra Tromsdalen har vært relativt stabile på ca 1 mill tonn i året, noe som gir omtrent en lastebil per 7 minutt med kalk. I tillegg kommer annen tungtrafikk på veien med den belastningen det medfører.

I år forventer Verdalskalk å øke uttaket til 1,5-1,6 mill. tonn, noe som igjen gir en stor økning i tungtrafikk langs veien. Bedriften forventer å fortsatt øke uttaket, noe som medfører enda større trafikale utfordringer. Det er fortsatt lenge til det er håp om at en løsning med transportbånd er på plass. Inntil da mener Venstre at det er viktig å prioritere myke trafikanter og forebygge trafikkfarlige situasjoner langs veien. Bygging av gangvei mellom Vinne og Finnmyra er eksempel på tiltak som kan avhjelpe noe.

Gang- og sykkelveier vil gjøre det tryggere for barn å gå til skolen, det vil gi voksne en mulighet til å velge sykkel som fremkomstmiddel når de skal på jobb, og det vil øke trivselen for de som bor langs veien samtidig som det bedrer fremkommeligheten på FV 72.

Dessverre var ikke flertallet i kommunestyret enig i at Trafikksikkerhetsutvalget burde se på prioriteringen på nytt, til tross for at et medlem i utvalget bekreftet at de ikke hadde vurdert den store trafikkøkningen da de laget sin prioritering.

Godt valg!

2. kandidat for Venstre