Nedlegging av en sykehjemsavdeling

Brita Kleven Thorsvik, Foto: Ole Alexander Kirknes

Nylig kunne vi i et leserinnlegg fra Stein Amdahl, lese at en sykehjemsavdeling står i fare for å bli nedlagt. Jeg deler hans bekymring.

Vi politikere er foreløpig kun orientert om saken. Rådmannen skriver i den økonomiske halvårsrapporten som ble lagt fram i siste kommunestyre, at han vil konsekvensvurdere nedlegging av en sykehjemsavdeling ved budsjettbehandlingen for 2016. For Venstre virker dette helt uakseptabelt og jeg skjønner at Stein Amdahl og folk i bygda reager på dette.
Mange pårørende som har eldre som står i kø for institusjonsplass, opplever at kommunen mangler plasser allerede i dag.

I oktober i fjor fikk kommunestyret orientering om en utredning: «Omsorgsboliger for personer med demens». Her gikk det fram at antall plasser ikke skulle økes de neste 10 årene, men at flere plasser skulle omdefineres innenfor dagens rammer. Det lå IKKE i kortene at antall plasser skulle reduseres, men det ble derimot nevnt en mulig plassering av et nybygg ved Ørmelen bo- og helsetun.

Prognosene sier at vi får en økning på 180 personer med demens i perioden 2015 – 2035. Behovet for plasser vil derfor øke, ikke reduseres. Rådmannen mener vi må endre folks holdninger og forventninger til kommunale tjenester for å kunne holde økonomisk balanse over tid. Ja vel, men uansett kommer vi ikke unna at noen ikke klarer seg i egen bolig og må ha mer tilsyn enn det de får i trygghetsboliger.

Det blir et vanskelig budsjett for 2016. Det kan bli harde tak for å få til et budsjett i balanse, eller aller helst med et visst overskudd, for å ha en buffer for uforutsette utgifter.

Venstre vil gå imot nedlegging av en sykehjemsavdeling for å spare penger. Eventuelle endringer må kun begrunnes ut ifra faglige vurderinger og plassene erstattes av annet botilbud.

Som pensjonist er jeg spesielt opptatt av at eldre skal føle trygghet for at det er hjelp å få når behovet oppstår, og at vi kan få en tilpassa bolig eller institusjonsplass når vi ikke lenger kan bo i egen heim.

En verdig alderdom er viktig for Venstre – og det er viktig for meg. Stem en pensjonist inn i kommunestyret! Stem Venstre!

Brita Kleven Thorsvik, 1. kandidat Verdal Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**