Bedrifter må ønske seg til Arendal

Jan Kløvstad

Martin Tan Arendal Venstres næringspolitikk vil gi Arendal flere fremtidsrettede og grønne arbeidsplasser. Dette vil bidra til å gjøre Arendal mer attraktiv for både bedrifter og innbyggere som igjen sikrer viktige inntekter for kommunen.

Næringslivet i Arendal har sakte og sikkert vokst senere tid. Vel og bra men å si at Arendal fremstår som en konkurransedyktig kommune er å strekke strikken langt. Og det er dit Arendal må: Bedrifter må ønske å etablere seg i Arendal.

Vi står ovenfor store utfordringer innen klima og miljø. Unge som vokser opp i dag er opptatt av dette, og de mest prestisjefylte jobbene i fremtiden vil være å løse samfunnets klima og miljø utfordringer. Grønn energi, grønn produksjon, grønn transport, grønn IT mm blir viktigere og viktigere næringer fremover.

Hvordan skape konkurransekraft i Arendal slik at bedrifter etablerer seg her? Først av alt – dette er ikke gjort i en håndvending. Veldig hardt arbeid, langsiktighet og troen på å lykkes er nøkkelen.

Politisk forutsigbarhet snakker noen om og da først og fremst med at kommunen gjør nødvendige reguleringer av areal. Bra det, men etter 20 år som næringslivsgründer i Arendal har jeg sjeldent opplevd uforutsigbarhet i næringspolitikken.

Mange snakker om skattenivået og heller ikke her opplever jeg at vi har utfordringer. Norge har en relativt lav bedriftsbeskatningen og etter opphevingen av delingsmodellen også en passelig «gründervennlig» beskatning.

Hva skal vi så gjøre? Hvordan vinner vi kampen om bedriftene? Arendal må fremstå som en attraktiv og fremtidsrettet grønn by. Bedrifter må ha lyst til å etablere seg i Arendal. Gründere må ha lyst til å etablere virksomhet i Arendal. Gründere må ha lyst til å bo i Arendal.

Arendal Venstre vil jobbe for at Arendal har attraktive boligområder. Dette betyr ikke utbygging i strandsonen, men boliger med utsikt til by og sjø er viktig. Sentrumsnære, moderne og miljøvennlige næringsarealer er også viktig. Her bør spesielt gårdeiere i sentrum følge med i timen.

Venstre er, som næringslivet og gründere, svært opptatt av skolen. Arendal må ha de beste skolene. En ensidig debatt om antall skoler, elevtetthet og plassering blir for snevert. Hvordan skaper vi så de beste skolene? Dette er selvfølgelig ett vanskelige og kompliserte tema, men jeg vil trekke frem to fordeler Arendal allerede har i dag. A) Arendal International School som er en 1–10 IB skole og IB videregående skole. B) Vitensenteret og mulighetene arendalsskolene har til å benytte Vitensenteret i styrket realfagssatsing. Få kommuner har tilsvarende skoletilbud som Arendal om vi spiller kortene våre rett.

En levende by med rikt kulturliv tiltrekker og livet er mer enn jobb. Nærhet til sjø og natur samt et rikt kulturliv er viktig. Næring og kultur har i århundrer levd i symbiose og det er derfor gledelig å se at næringslivet også støtter opp om ulike kulturarrangementer i byen.

Det er 10 år siden vi fikk et kulturhus i byen. Og kjære velger: husk tiden før kulturhuset. I dag er Arendal også blitt kjent som byen med størst miljø innenfor rytmisk musikk (i forhold til størrelse).

Mange som har bodd i Oslo og andre større byer ønsker seg enklere transport til og fra jobb, og søker derfor til mindre byer. Arendal tilbyr her dårlig kollektivtilbud, og de fleste må kjøre bil (helst alene) til og fra jobb. I en moderne grønn by er vi nødt til å tenke annerledes.

Kollektivtilbudet samt gang- og sykkelstitilbudet må styrkes selv om dette medfører beskatning på bruk av bil. Det er mye boligområder i sjønære områder. Derfor bør mer av kollektiv trafikken foregå på vannet med miljøvennlige hurtiggående ferjer. Ferjene må innom både på Eydehavn, Saltrød, Tromøy Øst og Sandvika. Utvikling av enkel smarttelefonteknologi hindrer unødvendig kaianløp.

Politikerne må selvfølgelig ha kjennskap til det lokale næringslivet og erfaring fra næringslivet i det politiske miljøet er viktig. Imidlertid må vi ha næringslivspolitikere som velger politikken for å jobbe frem et bredt helhetlig næringsliv – og ikke «melke egen kake» i egne næringsinteresser.

Vi trenger næringslivspolitikere som ønsker at gründere lykkes og som utfordrer potensielle gründere til å satse. I dag er vi altfor svake på å tenke entreprenørskap. Vi må tenke entreprenørskap allerede på skolen og det å være flink i realfag må være like kult som å være best i fotball.

Arendal Venstre vil jobbe aktivt for en helhetlig, grønn og fremtidsrettet næringspolitikk. Vi ser dette i sammenheng med arealplanlegging, skole, kultur, miljø og transport på en helhetlig måte. Godt valg!

Martin Tan

Arendal Venstre, 4.-kandidat