Kommunens fremtid – våre barn og unge

Åshild Gillund, Stein Aarøen, Per Martin Orvik, Morten Ragnar Horn og Kurt Fagerland., Foto: Stein Brekk

Det er mange saker folk er opptatte av i en kommune, spesielt i et valgår. En av de viktigste som Brønnøy Venstre vil fremheve er kommunens fremtid – våre barn og unge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

God oppvekstpolitikk handler i stor grad om forutsigbarhet, noenlunde felles verdier og ikke minst tilrettelegging for den enkelte. I Brønnøy kommune er det rundt 2000 innbyggere under 20 år. Det er vår oppgave at alle disse får en best mulig oppvekst, at de har det trygt og at de opplever god læring til bruk senere i livet.

Brønnøy Venstre vil fremme tiltak som gjør dette mulig. Vi vil la alle barn i barnehagen få et likeverdig tilbud og muligheter uavhengig om barna går i privat eller kommunal barnehage. Det vil vi gjøre ved å la private barnehager ta del i offentlige satsninger på lik linje med kommunale barnehager. I tillegg vil vi gjeninnføre 50% søskenmoderasjon i kommunale barnehager.

I Brønnøyskolen mener vi at det er viktig å gi elevene en trygg sosial arena samtidig som elevene har et godt læringsutbytte. Dette vil Brønnøy Venstre gjøre ved å sikre best mulig tilbud til alle elever. Skolestrukturen ble vedtatt høsten 2014 og skal være forutsigbar i kommende periode. Vi vil også la barn og unge i Rodal, Trælnes og Brønnøys del av Dalbotn krets få gå på skole i Sømna kommune dersom de ønsker dette. Vi mener disse tiltakene vil ta bort noe av uroen enkelte elever og deres foresatte har kjent på når det gjelder skoletilhørighet. Likevel støtter vi sterkt ordningen med fritt skolevalg for å gi elever og foresatte fleksibilitet til å velge annen skoletilhørighet selv om de ønsker det.

Brønnøy Venstre vil legge til rette for tidlig innsats i skolen. Dette vil vi gjøre ved å styrke spesialpedagogiske ressurser i Brønnøyskolen. Vi vil så langt det er mulig sørge for godt og riktig utstyrsnivå i Brønnøyskolen. I tillegg vil vi følge opp sentrale satsninger og sørge for relevant videreutdanning for pedagoger i kommunen.

Dersom elever har riktig tilrettelagt opplæring, tilgang på spesialpedagogisk kompetanse for de som trenger det, riktig utstyr og enda mer kompetente pedagoger, så vil elevene ha et best mulig utgangspunkt for læring i skolen.

Vi ønsker også å gjøre Brønnøy og Brønnøysund til BARNAS BY på barn og unges premisser. Dette vil vi gjøre ved å samarbeide med lag og foreninger og stimulere til aktivitetsoppbygging for barn og unge.

En helhetlig oppvekstplan vil ansvarliggjøre kommunen i større grad enn i dag.

For å få alt dette til å henge sammen vil Brønnøy Venstre iverksette arbeidet med en helhetlig oppvekstplan for kommunens unge innbyggere. En slik plan vil nok føre til bedre tjenester for barn og unge fordi den vil ansvarliggjøre kommunen i større grad enn i dag.

Avslutningsvis vil vi fremheve viljen og evnen til å la miljøhensyn og økonomisk bærekraftighet gjennomsyre vårt arbeid i oppvekstsektoren og andre sektorer. På den måten får barn og unge i Brønnøy det de fortjener; en god oppvekst og et godt utgangspunkt for fremtiden. Det er god oppvekstpolitikk. Det er Brønnøy Venstre. Godt valg.

Åshild Gillund
Stein Aarøen
Morten Ragnar Horn
Per Martin Orvik
Kurt Fagerland
Listekandidater Brønnøy Venstre

Innlegget stod på trykk i Brønnøysunds Avis lørdag 5. september 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**