Tenk om vi kunne gjort noe…

Naustdal, sett mot dalen, Foto: Runar T. Hovland

Naustdal, sett mot dalen

Tenk om vi som kommune kunne gjøre noe med flyktningekrisa i Europa.

Tekst: Runar Tengel Hovland, kommunestyremedlem.

Tenk om vi bare kunne si til de mange syriske barnefamilier på flukt: vi har plass, og vi kan lage plass til flere.

Tenk om vi bare ble enige om at dette skal vi få til – om vi kunne se oss rundt og se mulighetene – i en liten bygd – med stor plass og mange planer og utviklingsprosjekt på gang – om vi bare kunne kalle det en unntakstillstand – være litt runde i kantene – ikke dra alle reguleringsprosesser helt ut, men justere dem ut fra en krisesituasjon og fordi vi virkelig vil hjelpe! Hva kunne vi fått til i store Naustdal med 2800 innbyggere og som så gjerne vil bli større? Kanskje vi kan:

• bygge om sentrumsbutikken, som snart blir ledig, til leiligheter. Da får vi plass til noen familier. Vi kan bygge på i høyden og få plass til flere.
  • gjøre noe mer ut av området bak kommunehuset som er regulert til friskhus, bolig og næring – lage plass til flere leiligheter og flere familier.
  • gjøre noe med bankbygget og tomten ved siden av, og huse enda flere flere familier.
  • bruke noen av de 50 sentrumsnære og snart ferdigregulerte tomtene i tillegg til flere andre som allerede ligger ute, både til flyktninger og til de som kommer pga arbeidsplassene de skaper.
  • ta i mot noen flyktninger i Vevring. Vi har skole og barnehage med kapasitet i fjorden.

Vi har plass til mange syriske familier i bygda vår, og vi har plass i barnehager og skoler. Vi kan fullføre utbyggingen av sentrumsskolen og vi kan ta i bruk de nedlagte skolene i Dalen og modulbygget på Horstad.

Vi vil trenge flere lærere, barnehagelærere, sosialarbeidere, helsepersonell, NAV-personell, morsmållærere, flyktningskonsulenter, ingeniører, snekkere , murere +++.

Men det vil jo koste, og vi har jo ikke penger til dette. Kommunene er fattige og staten er rik. Vi kutter og kutter i driftsbudsjettene for å kunne investere og investere som igjen gir kostnader på driftsbudsjettet. Tenk om staten kunne si: Naustdal, vi vil hjelpe dere med dette. Vi er rike, og har ingen gjeld å snakke om, og milliarder på milliarder på bok. Det er klart vi tar regninga! Vi setter i gang!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**