Venstre vil ha gode tjenester uten eiendomsskatt

Foto: Torbjørn Tandberg

Av Runolv Stegane, ordførerkandidat for Venstre i Sigdal.

Ap´s ordførerkandidat Kjell Tore Finnerud er i ferd med å innta en rolle der han oppfører seg som kjerringa mot strømmen. I BP 05.09 gjentar han gamle og uriktige påstander om Venstres alternativ til eiendomsskatt. Påstanden blir ikke mer troverdige av å skrike ”klippe, klippe, klippe”. Det virker som om Finnerud er lei seg for at Sigdal har den beste økonomien av kommunene i Midtfylket og er nr. 64 av 428 kommuner i landet. I Venstre skjønner vi at disse opplysningene ikke passer inn når AP skal forsvare sin iver for å legge straffeskatt på hus- og hytteeiere.

Finnerud synes ikke å være i stand til å oppfatte at økonomien i Sigdal har bedra seg vesentlig siden 2012 og at kommunen gikk med 7,5 millioner kroner i overskudd i 2014. Dette ligger godt over de krav fylkesmannen setter for sunn økonomi. Dette er ikke påfunn fra Venstre, men fra godkjent årsmelding og regnskap i Sigdal kommune. Jeg skjønner at Finnerud har lyst å opptre som egenoppnevnt revisor for økonomien, og at han irriterer seg over at Venstre synes å få rett: Det er fullt mulig å drive kommunen smartere, bedre og mer effektivt og samtidig gi minst like god tjenester innen helse og skole som i dag. Fra overskuddet i 2014 satte vi av to (2) millioner kroner på fond) til drift av ny avdeling på Sigdalsheimen. Dette fondet vi være på godt over 6 millioner kroner ved utgang av 2015.

Helse og sosial er godt i gang med et positivt arbeid der det nå signaliseres oppsiktsvekkende resultater: Etaten bruker mindre penger, men gir like gode tjenester. Prognosen tyder på at det vil bli brukt 2-3 millioner kroner mindre enn budsjettert for 2015. Pussig nok er det omtrent dette beløpet (2,8 millioner kroner) rådmannen og Sigdalsheimen har anslått som ekstra behov i 2016 for å drifte den nye avdelinga på Sigdalsheimen. Dette er ikke løse påstander fra Venstre, men fra skriftlig redegjørelse fra rådmannen og administrasjonen på Sigdalsheimen til formannskapet og kommunestyret.

AP, SP og H stemte i fjor for å engasjere Agenda Kaupang til å foreta en gjennomgang av kommunens drift. De viser til en mulighet for å vinne inn minst 11 millioner kroner pr. år i hele kommunene. Finnerud serverer en grov bløff når han skriver at Venstre mener dette skal tas innen helse og sosial. Det er alvorlig og lite tillitvekkende når slike feilaktige påstander settes fram fra en person som ber om tillit for å bli Sigdals neste ordfører.

Kommunestyret vedtok å gå kritisk gjennom helse- og sosialsektoren og arbeidet gir positive resultater. Finnerud slakter Agenda Kaupangs arbeid og utnevner seg sjøl til en slags overdommer. Det er forståelig at han snakker ned Agenda Kaupang ettersom Ap, SP og H har valgt å legge hovedrapporten i skuffen og i stedet satse på eiendomsskatt.

I Venstres alternativ til eiendomsskatt (mange punkter) foreslo vi, utfra Agenda Kaupangs anbefaling, en reduksjon i helse og sosial på 1,5 millioner kroner i 2015. Finnerud kaller dette ”rasering” av etaten. Men helse og sosial reduserer langt mer enn det Venstre foreslo. Finnerud burde derfor rette sin vrede mot helse og sosial og mot rådmannen som gjennom godt og positivt arbeid drifter helse-og sosial til et resultat som langt overgår Venstres forslag!

Finnerud lever i en sky der han synes å tro at fordi han har vært rådmann i Sigdal, skal vi andre falle på kne i nesegrus beundring for hans selvsikre økonomivurderinger. Men sporene skremmer: Sigdal kommune må nå dekke en regning på 11,2 millioner kroner (ved låneopptak) fordi Finnerud som rådmann ikke fulgte opp med kontroll av utbygginga av Sigdalsheimen for 15 år siden. Han klarte som rådmann å holde byggeskandalen delvis skjult. Det ble aldri lagt fram sak til kommunestyret om store taklekkasjer og om at brannforskriftene ikke ble fulgt. Finnerud, med øverste ansvar for bygginga, svikta totalt. Denne byggefadesen kom først opp som sak i kommunestyret i vinter. Kommunen må nå ta opp lån på 11,2 millioner kroner for å dekke opp Finneruds unnlatelser. I følge sakspapirene er dette kostnaden for å få Sigdalsheimen opp på det nivå bygget skulle ha hatt ved utbygging.

Jeg bør vel ikke nevne overskridelsene på mange millioner kroner, i forhold til opprinnelige skisser, for Finneruds bauta i Prestfoss: Sammenbygging av kommunehusene.

Finnerud bør følge et godt råd: Kast ikke stein når du sitter i glasshus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**